Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27453
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรก และ ความคิดสร้างสรรค์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Relationships between logical reasoning abilities, creative thinking and mathematics learning achievement of mathayom suksa four students in Bangkok metropolitan secondary schools
Authors: สุริยา ผลโพธิ์
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1. เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรก และความคิดสร้างสรรค์ กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตกรุงเทพมหานคร 2. เพื่อสร้างสมการถดถอยพหุคูณในการทำนายผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์โดยใช้คะแนนความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรก และความคิดสร้างสรรค์ เป็นตัวพยากรณ์ กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ปีการศึกษา 2527 ของโรงเรียนรัฐบาลสังกัดกรมสามัญศึกษา โรงเรียนราษฎร์สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน และโรงเรียนสาธิตสังกัดทบวงมหาวิทยาลับในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 346 คน ผู้วิจัยใช้แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรก แบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์ และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ไปทดสอบกับกลุ่มตัวอย่างประชากร แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ และสร้างสมการถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1. ความสามารถในการคิดหาเหตุผลเชิงตรรก ความคิดสร้างสรรค์ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมันัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2. คะแนนความสามารถในการคิดเหรเหตุผลเชิงตรรก (X₁) และความคิดสร้างสรรค์ (X₂) สามารถทำนายผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ (Y) ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ได้โดยมีสมการถดถอยพหุคูณในรูปคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐานดังนี Y[subscript c] = 1.6201+0.4907 X₁+0.0943 X₂, Z[subscript c] = 0.3589 Z₁+0.3255 Z₂
Other Abstract: The objectives of the study were : 1. To study the relationships between loical reasoning abilities, creative thinking and mathematics learning achievement of mathayom suksa four students. 2. To construct the multible regression equation in ordr to predict the mathematics learning achievement by logical reasoning abilities and creative thinking as the predictors. The samples were 346 mathayom suksa four students in the academic year 1984 from govermnent schools, private shchools and demonstration schools in Bangkok Metropolis. The research instruments which were the logical reasoning ability test, the creative thinking test and the mathematics learning achievement test were administered to the samples. The obtained data were analyzed by method of Pearson’s Product Moment correlation, multiple correlation and multiple regression equation. The results of the study indicatd that : 1. There were significant positive multiple correlation between logical reasoning abilitis, creative thinking and mathematics learning achievement at the 0.05 level. 2. The mathematics learning achievement scores (Y) of mathaom suksa four students were predicted by the logical reassoning abilities acroes (X₁) and creative thinking scores (X₂). The regression equation of raw cores and standard scores were as follows : Y[subscript c] = 1.6201+0.4907 X₁+0.0943 X₂, Z[subscript c] = 0.3589 Z₁+0.3255 Z₂
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27453
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suriya_Ph_front.pdf408.31 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_ch1.pdf432.22 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_ch2.pdf918.24 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_ch3.pdf559.06 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_ch4.pdf302.21 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_ch5.pdf415.71 kBAdobe PDFView/Open
Suriya_Ph_back.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.