Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27556
Title: ทัศนคติของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ที่มีต่อเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้ว
Other Titles: Consumers' attitude toward the portable typewriter in Bangkok metropolitan area
Authors: อภัย เลาหมนตรี
Advisors: รังสรรค์ ศิริโภคากิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาในด้านทัศนคติของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วนี้ เป็นหัวข้อเรื่องที่น่าสนใจและน่าศึกษาเรื่องหนึ่ง เพราะเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วเป็นผลิตภัณฑ์ที่มีการจำหน่ายในประเทศไทยมาหลายสิบปีมาแล้ว แต่ก็ยังมิได้มีบุคคลใดทำการศึกษาด้านการตลาดอย่างจริงจัง โดยเฉพาะในด้านของทัศนคติ ซึ่งเป็นสิ่งที่มีผลต่อการกำหนดพฤติกรรมในการตัดสินใจซื้อของแต่ละบุคคลและขณะเดียวกันเครื่องพิมพ์ดีดที่จำหน่ายก็ยังมิได้มีการพัฒนาให้ก้าวหน้าไปเหมือนกับเครื่องพิมพ์ดีดประเภทอื่น ๆ ด้วยเหตุนี้ผู้เขียนจึงสนใจที่จะศึกษาเกี่ยวกับเรื่องของเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้ว โดยเน้นหนักไปทางด้านการวิจัยแบบสำรวจ เพื่อต้องการทราบถึงทัศนคติ พฤติกรรมและข้อคิดเห็นของผู้บริโภค ประเภทครัวเรือนหรือบุคคลธรรมดาและประเภทสถาบันหรือหน่วยงานที่มีต่อเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วในด้านต่าง ๆ เพื่อให้ได้ข้อมูลที่จะเป็นประโยชน์ในการใช้เป็นแนวทางปรับปรุงกลยุทธและส่วนผสมทางการตลาดให้มีความเหมาะสมกับความต้องการของผู้บริโภคมากที่สุด และสามารถเป็นแนวทางในการวิจัยด้านอื่น ๆ ได้ตามที่ต้องการต่อไป ผลจากการวิเคราะห์ดังกล่าว ทำให้ทราบตลาดผู้ใช้เครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วส่วนใหญ่เป็นนักเรียน นิสิต หรือนักศึกษา ซึ่งผู้ซื้อและผู้ใช้มักจะมิใช่บุคคลคนเดียวกัน สาเหตุสำคัญที่ทำให้ผู้บริโภคตัดสินใจซื้อเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วแทนที่จะเลือกซื้อเครื่องพิมพ์ดีดประเภทอื่น เพราะต้องการความสะดวกในการเคลื่อนย้ายหรือนำติดตัวไปในที่ต่าง ๆ การตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคมีปัจจัยหลายอย่างที่ใช้เป็นเกณฑ์ในการพิจารณา แต่ปัจจัยที่สำคัญได้แก่ น้ำหนักพิมพ์หรือความคมชัดของตัวอักษร ความคงทนถาวร ความคล่องตัวในการพิมพ์ และชื่อเสียงหรือตรายี่ห้อของผลิตภัณฑ์ ในด้านผลิตภัณฑ์ผู้บริโภคมีทัศนคติและความเชื่อว่า คุณภาพของเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วแต่ละตราหรือยี่ห้อมีความแตกต่างกัน ซึ่งคุณภาพดังกล่าวควรมีการปรับปรุงให้ดีขึ้น และมีประสิทธิภาพใช้งานเพิ่มขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งในเรื่องของความคงทนถาวร ในด้านราคา ผู้บริโภคมีความเชื่อว่า ราคาของเครื่องพิมพ์ดีดที่จำหน่ายในปัจจุบันมีความเหมาะสม ด้านการจัดจำหน่าย ปรากฏว่า ผู้บริโภคต้องประสบกับปัญหาการขาดแคลนผลิตภัณฑ์ที่ต้องการซื้อในตลาด และในด้านการส่งเสริมการจำหน่าย ส่วนใหญ่มีความเห็นว่า ข่าวสารที่ได้รับเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์มีน้อยเกินไป ไม่เพียงพอต่อการตัดสินใจ ดังนั้นผู้บริโภคจึงมักจะทำการตัดสินใจซื้อโดยอาศัยความเชื่อมั่นของตนเอง หรืออาศัยคำแนะนำจากผู้อื่นเป็นสำคัญ จากการศึกษาในเรื่องนี้ จึงมีข้อคิดเห็นและข้อเสนอแนะว่า บริษัทหรือผู้แทนจำหน่ายเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้ว รวมทั้งเครื่องพิมพ์ดีดประเภทอื่น ๆ จำเป็นจะต้องคำนึงถึงความต้องการของผู้บริโภคเป็นสิ่งแรก ในการดำเนินงานหรือกิจกรรมต่าง ๆ ทางการตลาด เพื่อจะได้ทำการปรับปรุงส่วนผสมทางการตลาดได้อย่างเหมาะสมตรงกับความต้องการของผู้บริโภค และผลจากการศึกษาดังกล่าวจึงขอเสนอแนะให้มีการปรับปรุงในด้านต่าง ๆ ดังนี้ 1. ด้านผลิตภัณฑ์ ควรมีการปรับปรุงพัฒนาเพื่อเครื่องพิมพ์ดีดแบบกระเป๋าหิ้วให้ก้าวหน้าขึ้น ด้วยการนำเสนอผลิตภัณฑ์ที่มีประสิทธิภาพทางการทำงานสูง มีความคงทนถาวร และมีความคล่องตัวในการพิมพ์ รวมทั้งจัดให้มีบริการหลังการขายอย่างเพียงพอ 2. ด้านราคา ควรรักษาระดับราคาในการจำหน่ายเครื่องพิมพ์ดีดอย่างสมเหตุผล และเหมาะสมกับคุณภาพของผลิตภัณฑ์ 3. ด้านการจัดจำหน่าย ควรมีการวางผลิตภัณฑ์จำหน่ายในร้านค้าปลีกต่างๆ อย่างสม่ำเสมอ นอกจากนี้ควรมีการปรับปรุงระบบการบริหารสินค้าคงคลังให้เหมาะสมมิให้เกิดปัญหาในด้านสินค้าขาดมือ 4. ด้านการส่งเสริมการจำหน่าย ควรจัดให้มีการเผยแพร่ข้อมูลหรือสื่อสารข้อมูลไปยังผู้บริโภคมากขึ้น ไม่ว่าจะเป็นด้านการโฆษณาทางหนังสือพิมพ์ นิตยสาร การจัดทำแคตตาล็อค ฯลฯ เพื่อชี้ให้เห็นถึงความตกต่างในด้านผลิตภัณฑ์และเสริมสร้างความเชื่อมั่นในชื่อเสียงหรือตรายี่ห้อของผลิตภัณฑ์ รวมทั้งการให้ผลตอบแทนแก่พนักงานขายหรือให้สิ่งจูงใจพิเศษแก่ร้านค้าปลีก ที่จัดจำหน่ายในรูปแบบต่าง ๆ เพื่อกระตุ้นและส่งเสริมให้มีการจัดจำหน่ายอย่างมีประสิทธิภาพ
Other Abstract: The subject of study on Consumers’ Attitude toward The Portable Typewriter in Bangkok Metropolitan Area is one of the very interesting. And worthy of studying subjects. Notwithstanding the distribution of portable typewriters in Thailand market for several decades; very limited studies especially on the Attitude which directly effects consumers’ behavior on buying decision of each individual, were conducted. Meantime, portable typewriters presently distributed have not been developed to progress as close as other types of typewriters. By the above reasons, the writer is interested to study on portable typewriters by stressing mainly on research survey to perceive the attitude, behavior and opinion of consumers of family or individual type, institutional or work force type, to portable typewriters. The research survey will be made on various dimensions in order to obtain datum which may be beneficial and be applicable as guidelines in developing marketing strategy and marketing mix which may be best suit and tailored to consumers’ needs and be utilized as basic guidelines for further studies in other market research required. The consequences of the said analysis revealed the major users’ market of portable typewriters which are : school students, college and university students, whereas the user and the purchaser are not sole individual. The main reason that effect consumers’ decision to buy portable typewriters instead of other types of typewriters, is the convenience in moving or carrying to various places. The decision to purchase is dependable on several factors ranging from; impression or clarity of prints, durability, flexibility in typing and reputation or brand name of the product. Regarding the product itself, consumers have point of view and trustworthy that quality of each type or brand of portable typewriters is differentiated of which such quality needs to be improved for more efficiency, especially on durability. Concerning the price, consumers believed that the present price of portable typewriters is quite right. Relating to channels of distribution, consumers have to face with scarcity of supply of product in the market and regarding promotion, the majority expressed consent that product information is too minimal, insufficient for decision making. Then the consumers were mostly decided to purchase by their self-confidence or based mainly on advice from others. From the study on this subject, it would be concluded and suggested that; the distributor selling portable or other types of typewriters must have seriously taken into consideration, primarily the consumers’ needs. In adapting marketing activities, especially in adjusting marketing mix to suit customers’ needs based on the above study, the adjustments in various parts are recommended as follows : 1. Product – To adjust and develop portable typewriters by introducing product of higher efficiency, durability and flexibility together with the sufficiency of after-sale service. 2. Price – To maintain present price level to suit with the quality of the product. 3. Place – To provide regular supply of product in retail stores. To improve inventory control to ensure substantial inventory to meet consumers’ needs. 4. Promotion – To publicize more datum and/or information for the consumers, particularly through advertisement in newspapers, magazines and the catalogs, etc. to indicate product differentiation and to strengthen the trustworthiness in brand name. To provide appropriate renumeration to sales representatives or offer better incentives to retail stores in various forms to stimulate and promote more effective distribution.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Level: ปริญญาโท
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27556
ISBN: 9745647233
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Apai_La_front.pdf566.34 kBAdobe PDFView/Open
Apai_La_ch1.pdf629.39 kBAdobe PDFView/Open
Apai_La_ch2.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Apai_La_ch3.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Apai_La_ch4.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open
Apai_La_ch5.pdf643.34 kBAdobe PDFView/Open
Apai_La_back.pdf485.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.