Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27565
Title: ความต้องการของครูคณิตศาสตร์ในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ ในการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Mathematics teachers' needs for utilizing educational innovations in secondary school mathematics instruction in Bangkok Metropolis
Authors: อภิญญา สุขะกูล
Advisors: ยุพิน พิพิธกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยมีดังนี้ 1. เพื่อศึกษาความต้องการของครูคณิตศาสตร์ในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาเกี่ยวกับนวัตกรรมทางด้านการจัดการเรียนการสอน กับนวัตกรรมทางด้านสื่อการเรียนการสอนและเทคโนโลยีทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษา 2. เพื่อเปรียบเทียบความต้องการในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนของครูคณิตศาสตร์ที่มีประสบการณ์การสอนต่างกัน 3. เพื่อเปรียบเทียบความต้องการในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนของครูคณิตศาสตร์ที่มีวุฒิการศึกษาต่างกัน ตัวอย่างประชากรเป็นครูที่สอนคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษา ของโรงเรียนรัฐบาลสังกัดกรมสามัญศึกษา โรงเรียนราษฎร์สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน และโรงเรียนสาธิตสังกัดทบวงมหาวิทยาลัย ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 338 คน ผู้วิจัยสร้างแบบสอบถาม 1 ชุด เป็นแบบตรวจคำตอบ แบบเลือกตอบ แบบเติมข้อความ แบบมาตราส่วนประเมินค่า และแบบให้ตอบโดยเสรีภายใต้หัวข้อที่กำหนด และส่งแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างประชากร แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที (t – test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ความต้องการของครูคณิตศาสตร์ในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษามีดังนี้ 1.1 ความต้องการของครูคณิตศาสตร์ในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาเกี่ยวกับด้านการจัดการเรียนการสอนไปใช้ในการเรียนการสอนอยู่ในระดับปานกลาง และความต้องการสูงสุดคือ การฝึกทักษะการใช้คำถาม 1.2 ความต้องการของครูคณิตศาสตร์ในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาเกี่ยวกับด้านสื่อสารการเรียนการสอนและเทคโนโลยีทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนอยู่ในระดับปานกลาง และความต้องการสูงสุดคือ การใช้ชุดการเรียนการสอนสำหรับครูใช้เป็นคู่มือประกอบการสอน 2. ครูคณิตศาสตร์ที่มีประสบการณ์การสอนต่างกันมีความต้องการในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ 0.05 3. ครูคณิตศาสตร์ที่มีวุฒิการศึกษาต่างกันมีความต้องการในการนำนวัตกรรมทางการศึกษาไปใช้ในการเรียนการสอนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
Other Abstract: The purposes of this research were as follows: 1. To study mathematics teachers’ needs for utilizing educational innovations concerning teaching – learning management, instructional materials, and educational technology in secondary school mathematics instruction. 2. To compare the needs for utilizing educational innovations between mathematics teachers having different experiences. 3. To compare the need for utilizing educational innovations between mathematics teachers having different educational degrees. The samples were 338 mathematics teachers who taught at the government secondary schools, General Education Department, private schools, Office of the Private Education Commission and demonstration schools, Office of State Universities in Bangkok Metropolis. A questionnaire consisting of check – list, multiple choice, rating scale and open – ended question was constructed by the researcher. The questionnaires were sent to the samples. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and t – test. The results of research were as follows: 1. Mathematics teachers’ needs for utilizing educational innovations in secondary school mathematics instruction were the following: 1.1 Mathematics teachers’ needs for utilizing educational innovations concerning teaching – learning management were at the moderate level and practicing using question skills was most needed. 1.2 Mathematics teachers’ needs for utilizing educational innovations concerning instructional materials and educational technology were at the moderate level and using teachers’ instructional packages as a teachers’ manual was most needed. 2. The comparison of the need for utilizing educational innovations of mathematics teachers having different experiences was not different at the 0.05 level of significance. 3. The comparison of the needs for utilizing educational innovations of mathematics teachers having different educational degrees was different at the 0.05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27565
ISBN: 9745643726
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Apinya_Su_front.pdf404.97 kBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_ch1.pdf424.36 kBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_ch2.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_ch3.pdf288.47 kBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_ch4.pdf723.38 kBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_ch5.pdf574.23 kBAdobe PDFView/Open
Apinya_Su_back.pdf786.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.