Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27573
Title: การเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องเพศ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในภาคตะวันออก
Other Titles: Comparison of opinions concerning sex information of upper secondary school students in the eastern region
Authors: อรชร ปิตานนท์
Advisors: เทพวาณี หอมสนิท
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องเพศของนักเรียนชายและหญิง ชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ในภาคตะวันออก โดยผู้วิจัยส่งแบบสอบถามจำนวน 450 ชุด ไปยังกลุ่มตัวอย่างประชากร ซึ่งสุ่มด้วยวิธีการแบ่งชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) จากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ของโรงเรียนในภาคตะวันออก ได้รับแบบสอบถามคืนเป็นจำนวน ร้อยละ 100 แล้วนำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และหาค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนชาย มีความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องเพศเป็นไปในทางบวก 6 ด้าน คือ ด้านการวางตัวต่อเพศตรงข้าม ด้านการเลือกคู่ครอง ด้านการสมรส ด้านการวางแผนครอบครัว ด้านสุขปฏิบัติในเรื่องเพศ และ ด้านอื่น ๆ ที่เกี่ยวกับเรื่องเพศ และมีความคิดเห็นในระดับเป็นกลาง 2 ด้าน คือ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างชายหญิง และด้านการระบายอารมณ์ทางเพศ 2. นักเรียนหญิง มีความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องเพศเป็นไปในทางบวก 7 ด้าน คือ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างชายหญิง ด้านการวางตัวต่อเพศตรงข้าม ด้านการเลือกคู่ครอง ด้านการสมรส ด้านการวางแผนครอบครัว ด้านสุขปฏิบัติในเรื่องเพศ ด้านอื่น ๆ เกี่ยวกับเรื่องเพศ และมีความคิดเห็นเป็นกลางในด้านการระบายอารมณ์ทางเพศ 3. การเปรียบเทียบความคิดเห็นของนักเรียนชายและนักเรียนหญิง พบว่าแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 6 ด้าน คือ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างชายหญิง ด้านการระบายอารมณ์เพศ ด้านการสมรส ด้านสุขปฏิบัติในเรื่องเพศ ด้านการวางแผนครอบครัว ด้านการวางตัวต่อเพศตรงข้าม และไม่แตกต่างกัน 2 ด้าน คือ ด้านการเลือกคู่ครอง และด้านอื่น ๆ ที่เกี่ยวกับเรื่องเพศ
Other Abstract: The purpose of the study was to study and compare the opinions concerning sex information between boy and girl students of the upper secondary school in the eastern region. Questionnaires were constructed and sent to 450 Muttayom Suksa six students who were randomized stratified selected from the secondary schools in the eastern region. The data were then analyzed interms of means, standard deviation, and the t-test. The results of the study were indicated as follows : 1. Boy students had positive opinions concerning sex information in six aspects which were how to behave to the opposite sex, partner choosing, marriage, family planning, sex hygiene, and other sex information. They had neutral opinions in two aspects which were male and female relationships and a sexual release. 2. Girl students had positive opinions concerning sex information in seven aspects which were male and female relationship, how to behave to the opposite sex, partner choosing, marriage, family planning, sex hygiene, and other sex information. They had neutral opinion on an aspect of sexual release. 3. There was statistical significant difference at .05 level between boys’ and girls’ opinions concerning sex information in six aspects which were sexual release, marriage, sex hygiene, family planning, and how to behave to the opposite sex. But there was no statistical significant difference at .05 level between boy’s and girls’ opinions in two aspects which were a partner choosing and other sex information.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27573
ISBN: 9745665975
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orachorn_Pi_front.pdf385.3 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_ch1.pdf336.23 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_ch2.pdf664.42 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_ch3.pdf336.7 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_ch4.pdf496.49 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_ch5.pdf707.22 kBAdobe PDFView/Open
Orachorn_Pi_back.pdf573.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.