Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27697
Title: การเปรียบเทียบทักษะการคำนวณในการเรียนวิชาฟิสิกส์ ระหว่างนักเรียนชายกับนักเรียนหญิง ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6
Other Titles: A comparison of mathematics skills in learning physics of male and female mathayom suksa six students
Authors: ศานติ์ศรี อินทุวณิช
Advisors: โรจนี จะโนภาษ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจทักษะการคำนวณที่ปรากฏในหนังสือแบบเรียนวิชาฟิสิกส์ ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย หลักสูตร พ.ศ. 2524 ซึ่งจัดทำโดยสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี และเพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการนำทักษะการคำนวณไปใช้ในการเรียนวิชาฟิสิกส์ ของนักเรียนชายกับนักเรียนหญิง ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2526 ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชาย 191 คน นักเรียนหญิง 209 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตกรุงเทพมหานคร 10 โรงเรียน ผู้วิจัยสำรวจทักษะการคำนวณในแบบเรียนวิชาฟิสิกส์ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย แล้วสร้างแบบทดสอบวัดทักษะการคำนวณในการเรียนวิชาฟิสิกส์ด้วยตนเอง แบบทดสอบมี 50 ข้อ มีระดับความยากง่าย 0.2-.74 อำนาจจำแนก .2-.7 ความเที่ยง 0.92 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยด้วยค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ทักษะการคำนวณในการเรียนวิชาฟิสิกส์ที่ปรากฏในแบบเรียนวิชาฟิสิกส์ ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย หลักสูตร พ.ศ. 2524 ซึ่งจัดทำโดยสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มี 11 กลุ่มทักษะ 2. ความสามารถในการนำทักษะการคำนวณไปใช้ในการเรียนวิชาฟิสิกส์ระหว่างนักเรียนชายกับนักเรียนหญิง ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2526 ในเขตกรุงเทพมหานคร แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: The purposes of this research were to survey the mathematic skills in the upper secondary school curriculum B.E.2524 appeared in physics text constructed by the Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology, and to compare the mathematics skills in learning physics between male and female mathayom suksa six students of the B.E.2526 academic year. The samples were 191 male students and 209 female students from ten upper secondary schools in the Bangkok Metropolis. The researcher studied the mathematics skills in learning physics at the upper secondary level and then constructed mathematics skills in learning physics test. The test consisted of 50 items at the difficult level of 0.2-0.74, discrimination power of .2-.7, reliability of .92. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and testing the mean of difference by t-test. The results of study were as follows. 1. The mathematics skills in learning physics appeared in the physics text books for the upper secondary school curriculum B.E. 2524 constructed by the Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology could be grouped into 11 groups. 2. The mathematics skills in learning physics between the male and the female mathayom suksa six students was significantly different at .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27697
ISBN: 9745637319
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sansri_In_front.pdf431.84 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_ch1.pdf358.62 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_ch2.pdf910.21 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_ch3.pdf377.22 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_ch4.pdf353.34 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_ch5.pdf378.8 kBAdobe PDFView/Open
Sansri_In_back.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.