Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27764
Title: ผลของเงื่อนไขการแข่งขันที่มีต่อผลสัมฤทธิ์และเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สอง
Other Titles: Effects of competitive conditions on mathematics learning achievement and attitude of mathayom suksa two students
Authors: อรษา เจริญพร
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยในครั้งคือ 1. เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ เรื่อง “เส้นขนานความคล้าย และคุณสมบัติของรูปสามเหลี่ยมมุมฉาก” ระหว่างกลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นรายบุคคล การแข่งขันเป็นกลุ่ม และไม่มีการแข่งขัน 2. เพื่อเปรียบเทียบเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ ระหว่างกลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นรายบุคคล การแข่งขันเป็นกลุ่ม และไม่มีการแข่งขัน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สอง โรงเรียนยานนาวาเวศวิทยาคม ปีการศึกษา 2524 จำนวน 135 คน โดยแบ่งเป็น 3 กลุ่ม คือกลุ่มทดลองที่มีการแข่งขันเป็นรายบุคคลจำนวน 45 คน กลุ่มทดลองที่มีการแข่งขันเป็นกลุ่มจำนวน 46 คน และกลุ่มควบคุมที่ไม่มีการแข่งขันจำนวน 44 คน ผู้วิจัยได้ทดลองสอนวิชาคณิตศาสตร์เรื่อง “เส้นขนาน ความคล้าย และคุณสมบัติของรูปสามเหลี่ยมมุมฉาก” ให้กับกลุ่มตัวอย่างทั้ง 3 กลุ่มเป็นเวลา 12 คาบๆละ 50 นาที เมื่อเรียนจบบทเรียนแล้วให้นักเรียนทำแบบสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนซึ่งมีค่าความเที่ยง 0.88 และทำแบบสำรวจเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ซึ่งมีค่าความเที่ยง 0.90 แล้วนำคะแนนจากสัมฤทธิ์ทางการเรียน และคะแนนจากแบบสำรวจเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ของกลุ่มตัวอย่างทั้ง 3 กลุ่มมาวิเคราะห์ โดยใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ระหว่างกลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นรายบุคคล กลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นกลุ่ม และกลุ่มที่ไม่มีการแข่งขัน ไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 2. เจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ระหว่างกลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นรายบุคคล กลุ่มที่มีการแข่งขันเป็นกลุ่ม และกลุ่มที่ไม่มีการแข่งขัน ไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
Other Abstract: The purposes of this research were as follows: 1. To compare mathematics learning achievement between individual competitive group, sub-group competitive group and non-competitive group. 2. To compare mathematics attitudes between individual competitive group, sub-group competitive group and non-competitive group. The subjects were 135 students, studying in Mathayom Suksa Two of Yannawatevittayacom School, academic year 1981. The subjects were divided into three groups, fourty-five students in experimental group which was individual competitive group and fourty-six students in experimental group which competing between sub-group and fourty-four students in control group which was no any competition. The researcher taught mathematics on “parallel line, similarity, the properties of rectangular triangle" The total time spent in teaching was twelve periods, fifty minutes each. After accomplishing the entire lesson, the students took an achievement test whose reliability was 0.88 and attitude test whose reliability was 0.90. Then the scores of the three groups were analyzed by one-way analysis of variance. The results of this research were as follows: 1. There was no significant difference at the Ievel of 0.05 of the mathematics learning achievement between the individual competitive group and sub-group competitive group and non-competitive group. 2. There was no significant difference at the level of 0.05 of attitude on mathematics between individual competitive group and sub-group competitive group and non-competitive group.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27764
ISBN: 9745612634
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orasa_Ch_front.pdf477.13 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_ch1.pdf554.8 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_ch2.pdf687.36 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_ch3.pdf576.67 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_ch4.pdf350.27 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_ch5.pdf340.64 kBAdobe PDFView/Open
Orasa_Ch_back.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.