Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28600
Title: แนวโน้มของหลักสูตรและการเรียนการสอน สำหรับปริญญาวิทยาศาสตร์บัณฑิตสาขาวิชาคอมพิวเตอร์ ในสหวิทยาลัย
Other Titles: Trends in curriculum and instruction for bachelor degree of science in computer in the united colleges
Authors: ศุภวรรณ สอนหิรัญ
Advisors: ปทีป เมธาคุณวุฒิ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ (1 ) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบัน ปัญหาของหลักสูตรและการเรียน การสอนคอมพิวเตอร์ในสหวิทยาลัย (2) เพื่อศึกษาแนวโน้มของหลักสูตรและการเรียนการสอนสำหรับ ปริญญาวิทยาศาสตร์บัณฑิต สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ในสหวิทยาลัย ผลการวิจัยพบว่า สถานภาพของสหวิทยาลัยที่เปิดสอนหลักสูตรอนุปริญญาวิทยาศาสตร์ ปีการศึกษา 2528 จำนวน 7 วิทยาลัย ปัจจุบันได้เปิดสอนหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตร์บัณฑิต (วิทยาการ คอมพิวเตอร์) แล้ว 1 วิทยาลัย จะเปิดสอนในปีการศึกษา 2532 จำนวน 2 วิทยาลัย ส่วนอีก 4 วิทยาลัย ยังไม่เปิดสอนปัญหาด้านต่างๆ ที่พบในการจัดการเรียนการสอนตามความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษา คือ จำนวนเครื่องคอมพิวเตอร์ไม่เพียงพอกับจำนวนผู้เรียน ผู้เรียนขาดความสามารถในการทำงานอย่างมีระบบ และผู้สอนมีวิธีการสอนไม่ดีพอ แนวโน้มในการเปิดสอนหลักสูตรวิทยาศาสตร์บัณฑิตของสหวิทยาลัย ในอีก 5 ปีข้างหน้า (พ.ศ. 2536) พบว่า มีผู้บริหารต้องการเปิดสอนจำนวน 15 วิทยาลัย คิดเป็นร้อยละ 41.67 ของวิทยาลัยทั้งหมด 36 แห่ง และในการเปิดสอนหลักสูตรดังกล่าวควรให้สอดคล้องกับความคิดเห็นของผู้ทรงคุณวุฒิ คือ ควรจะผลิตบุคลากรในด้านการบริหารข้อมูลในงานธุรกิจ ด้านการเงิน การธนาคาร ด้านการบริหารข้อมูลในหน่วยงานราชการและรัฐวิสาหกิจและด้านการสื่อสารข้อมูล การจัดการเรียนการสอนควรเน้นให้ผู้เรียนมี ความสามารถในการวิเคราะห์ระบบความสามารถในการจัดทำโปรแกรม ความสามารถในการควบคุมการทำงานของเครื่องคอมพิวเตอร์ และเน้นคุณลักษณะให้เป็นผู้ที่รู้จักคิด วิเคราะห์ และรู้จักแก้ปัญหาสนใจใฝ่หาความรู้ความก้าวหน้าในวิชาชีพอยู่เสมอ และมีความคิดสร้างสรรค์
Other Abstract: The purpose of this research were = (1) to study the present status and the problems of the computer science curriculum and instructions in the United Colleges and ; (2) to study the trends in curriculum and instruction for computer science bachelor's degree in the United Colleges. The results of the research had revealed that, the present status of the seven United Colleges which have offered the associate's degree in computer since 1981, one of them offers a bachelor's degree in computer science while the other two were going to offer in academic year of 1989, but the other four were not ready. The opinion of instructors and students in the problems of curriculum and instruction were the inadequacy of computer hardwares; student knowledge base and the instructors' teaching methods. Trend of the program offered in the curriculum and instruction of science degree in computer in the United Colleges in the next 5 years showed that there were 15 colleges or 41.67% of 36 colleges. According to the experts', opinion concerning the objective of the program should be relevant to the present status of computer technology personnel The United Colleges should offered the courses in Data Management in Business, Finance and Banking, Data Management in Civil Service and Stated Enterprises and Data Communications, System Analysis and Design, System Programming and Operating System. The students' characteristics should emphasize in analytical thinking problem solving, inquiry and creative thinking.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)-- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: อุดมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28600
ISBN: 9745765392
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suphawan_so_front.pdf5.18 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_ch1.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_ch2.pdf18.14 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_ch3.pdf5.47 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_ch4.pdf30.19 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_ch5.pdf11.5 MBAdobe PDFView/Open
Suphawan_so_back.pdf24.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.