Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29245
Title: การเปรียบเทียบความสามารถในการใช้คำไทยและความคงอยู่ของการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยการแสดงละครและการอ่านบทสนทนา
Other Titles: A comparison of prathom suksa five students' ability in using Thai words and learing retention through Dramatic Plays and Dialogue Reading
Authors: มัจฉรีย์ พลค้า
Advisors: อัจฉรา ชีวพันธ์
Other author: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการใช้คำไทยและความคงอยู่ของการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยการแสดงละครและการอ่านบทสนทนา ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยสุ่มจากนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ปีการศึกษา 2533 โรงเรียนชุมชนมณีราษฎร์คณาลัย อำเภอห้วยแถลง จังหวัดนครราชสี จำนวน 60 คน แบ่งเป็น 2 กลุ่ม โดยการจับคู่คะแนนภาคความรู้วิชาภาษาไทย ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2533 เพื่อทดลองสอนการใช้คำไทย โดยการแสดงละครและการอ่านบทสนทนา ตามแผนการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และเปรียบเทียบความสามารถในการใช้คำไทยและความคงอยู่ของการเรียนโดยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า คะแนนความสามารถในการใช้คำไทยและความคงอยู่ของการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยการแสดงละครสูงกว่ากลุ่มที่เรียนโดยการอ่านบทสนทนาอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: The purposes of this study were to compare Prathom Suksa Five students’ ability in using Thai words and learning retention through Dramatic Plays and Dialogue Reading. The Sample were 60 Prathom suksa Five students in Chumchon Maneeratkanalai School, Huaithaleang District, Nakhonrajchasima Province. They were divided into two groups and matched in pair according to the final examination scores in Thai. They were taught by two different methods of teaching. Dramatic plays was used for one group while Dialogue Reading was used for the other group. The test was used to compare the ability in using Thai words and learning retention. The data were analyzed by the t-test and significance was established at .01 level. The results of this study indicated that the group learned by Dramatic Plays had higher scores in using Thai words and learning retention than the group learned by Dialogue Reading.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29245
ISBN: 9745826529
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Matcharee_ph_front.pdf8.03 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_ch1.pdf12.24 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_ch2.pdf24.06 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_ch3.pdf9.78 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_ch4.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_ch5.pdf9.98 MBAdobe PDFView/Open
Matcharee_ph_back.pdf272.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.