Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29319
Title: การศึกษาความต้องการครูคณิตศาสตร์ของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา
Other Titles: A study of the demands for mathematics teachers of secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education
Authors: ภิรดี มีสวัสดิ์
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการปฏิบัติงานของครูคณิตศาสตร์ระดับมัธยมศึกษาและความต้องการครูคณิตศาสตร์ที่เพิ่มขึ้นทั้งในด้านปริมาณและคุณภาพ พร้อมทั้งเปรียบเทียบความต้องการครูคณิตศาสตร์ในด้านปริมาณและคุณภาพของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ระหว่างโรงเรียนในส่วนกลางและส่วนภูมิภาค ผลการวิจัยพบว่า 1. ในด้านภาระงานของครูคณิตศาสตร์ ครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนกลางปฏิบัติการสอนโดยเฉลี่ย 16.79 คาบต่อสัปดาห์ ส่วนครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนภูมิภาคปฏิบัติการสอนโดยเฉลี่ย 19.19 คาบต่อสัปดาห์ และงานอื่นนอกเหนือจากการสอนที่ครูคณิตศาสตร์ส่วนใหญ่ปฏิบัติคือ เป็นครูทะเบียนวัดผล 2. ความต้องการครูคณิตศาสตร์ด้านปริมาณ จากเกณฑ์มาตรฐาน พบว่า โรงเรียนมัธยมศึกษาในส่วนกลางยังไม่ต้องการครูคณิตศาสตร์เพิ่มขึ้น ในขณะที่โรงเรียนมัธยมศึกษาในส่วนภูมิภาคมีความต้องการครูคณิตศาสตร์เพิ่มขึ้น และจากความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าหมวดคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษาทั้งในส่วนกลางและส่วนภูมิภาค พบว่า ส่วนใหญ่ต้องการครูคณิตศาสตร์เพิ่มขึ้นโรงเรียนละ 2 คน ซึ่งสาเหตุที่ต้องการเพิ่มนั้นมาจาก ครูขอโอนย้าย 3. ความต้องการครูคณิตศาสตร์ในด้านคุณภาพ ผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าหมวดคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนกลางต้องการครูคณิตศาสตร์ที่มีคุณสมบัติดังนี้คือ มีทักษะการสอนคณิตศาสตร์มีความรู้ในการสอนเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ และมีความรู้ความสามารถด้านการจัดกิจกรรมทางคณิตศาสตร์ ส่วนผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าหมวดคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนภูมิภาคต้องการครูคณิตศาสตร์ที่มีคุณสมบัติดังนี้คือ มีทักษะการสอนคณิตศาสตร์ มีคุณวุฒิโดยตรงในสาขาการสอนคณิตศาสตร์ และมีความรู้ความสามารถด้านการจัดกิจกรรมทางคณิตศาสตร์ 4. ความต้องการครูคณิตศาสตร์ของผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าหมวดคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนภูมิภาคมีมากกว่าผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าหมวดคณิตศาสตร์ในโรงเรียนส่วนกลางในด้านสามารถสอนให้ผู้เรียนเกิดความคิดรวบยอดทางคณิตศาสตร์ และมีความรู้ความสามารถด้านการใช้โสตทัศนูปกรณ์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.005
Other Abstract: The purposes of this research were to study the operational environment of secondary mathematics teachers, the demands for mathematics teachers in term of quantity and quality and the comparison of the demands between schools in the central area and schools in the urban area in term of quantity and quality. The results of this study showed that ; 1. In the aspect of mathematics teachers workloads, the average work load of mathematics teachers in the central area was 16.79 periods per week. For the urban area, the average work load of mathematics teachers was 19.19 periods per week. And the other work besides teaching of most mathematics teachers was registration and evaluation. 2. In the aspect of demands for mathematics teachers, according to standardized formula, it was found that there was no demand of mathematics teachers in secondary schools in the central area whereas the urban area need more mathematics teachers. And according to the opinions of school managements and heads of mathematics division in the secondary schools both in the central and urban areas, it was found that each secondary school need 2 more mathematics teachers. The cause of the demand was the transfer of mathematics teachers. 3. In the aspect of quality, school managements and heads of mathematics division in the central area need mathematics teachers with the following qualifications ; mathematics teaching skill, mathematics teaching knowledge and the ability in setting up mathematics activities. For the urban area, the qualifications of mathematics teachers which school managements and heads of mathematics division need were mathematics teaching skill, majoring in teaching mathematics and the ability in setting up mathematics activities. 4. The demand of mathematics teachers of school managements and heads of mathematics division in the secondary schools of the urban area was higher than school managements and heads of mathematics division in the central area at the 0.005 level of significant in the aspects of ability in teaching student to get mathematics concepts and in using audiovisual aids.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29319
ISBN: 9746321005
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piradee_me_front.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_ch1.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_ch2.pdf12.69 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_ch3.pdf4.87 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_ch4.pdf8.96 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_ch5.pdf4.79 MBAdobe PDFView/Open
Piradee_me_back.pdf9.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.