Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29327
Title: ความคิดเห็นของเจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับจังหวัดและอำเภอ เกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของศึกษาธิการอำเภอในประเทศไทย
Other Titles: Opinions of educational administrators at provincial and district levels concerning the administrative skills of district education officers in Thailand
Authors: ภุชงค์ ชำนาญกิจ
Advisors: ณัฐนิภา คุปรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความคิดเห็นและเปรียบเทียบความคิดเห็นของเจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับจังหวัดและอำเภอเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของศึกษาธิการอำเภอในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยที่ตอบแบบสอบถามได้แก่ เจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับจังหวัด 140 คน และเจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับอำเภอ 260 คน จากเขตการศึกษา จำนวน 12 เขตการศึกษา แบบสอบถามมีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่า แบ่งออกเป็น 8 ประเด็น ตามแนวคิดเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของ Mintzberg ได้แก่ 1) ทักษะกระบวนการกลุ่ม 2) ทักษะความเป็นผู้นำ 3) ทักษะการแก้ไขความขัดแย้ง 4) ทักษะการจัดการข้อมูลข่าวสาร 5) ทักษะการตัดสินใจ 6) ทักษะการแสวงหาและใช้ทรัพยากร 7) ทักษะการเป็นผู้ริเริ่ม และ 8) ทักษะความเข้าใจในบทบาทหน้าที่ ผลการวิจัยพบว่า เจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับจังหวัดและอำเภอมีความคิดเห็นเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของศึกษาธิการอำเภอในประเทศไทย อยู่ในระดับมาก เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของศึกษาธิการอำเภอในประเทศไทย พบว่า เจ้าหน้าที่บริหารการศึกษาระดับจังหวัดและอำเภอมีความคิดเห็นเกี่ยวกับทักษะการบริหารงานของศึกษาธิการอำเภอในประเทศไทยทุกด้าน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Other Abstract: The purpose of this research was to study and compare opinions of educational administrators at provincial district levels concerning the administrative skills of district education officers in Thailand. The study sample consisted of 140 educational administrators at provincial level and 260 educational administrators at district level who were answered from all the 12 educational region. The rating scale questionnaire form used in this study was divided into 8 areas according to Mintzberg’s aspects of the administrative skills, namely, 1) peer skills, 2) leadership skills, 3) conflict-resolution skills, 4) information-processing skills, 5) skills in decision – making under ambiguity, 6) resource – allocation skills, 7) entrepreneurial skills, and 8) skills of introspection. The results of the research indicated that the respondents agreed in rating all 8 aspects of the administrative skills of district education officers at the high level. When the opinions of educational administrators at provincial and distric level were compared regarding 8 aspects mentioned above, it was found that there were statistically significant differences at .01.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29327
ISBN: 9745839787
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Puchong_ch_front.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_ch1.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_ch2.pdf6.42 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_ch3.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_ch4.pdf11.39 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_ch5.pdf10.4 MBAdobe PDFView/Open
Puchong_ch_back.pdf7.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.