Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29407
Title: การศึกษากระบวนการหาความจำเป็น ในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการด้านสื่อการสอน ของสถาบันอุดมศึกษา
Other Titles: A study of needs assessment procedures of instructional media for training workshops of higher education institution
Authors: พิสิฐพล ไกรพิพัฒน์
Advisors: อรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ (1) ศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์โสตทัศนศึกษา หรืออาจารย์เทคโนโลยีการศึกษา และเจ้าหน้าที่ฝึกอบรม เกี่ยวกับการตระหนักถึงความสำคัญ และการหาความจำเป็นในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการด้านสื่อการสอนของสถาบันอุดมศึกษา (2) ศึกษาถึงความเหมาะสมของวิธีการหาความจำเป็นในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการจำแนกตามประเภทสื่อการสอน โดยศึกษาขั้นตอนในการหาความจำเป็น 8 ขั้นตอน คือ การพิจารณาปัจจัยที่บ่งชี้ว่าเกิดปัญหาเกี่ยวกับสื่อการสอน การวางแผน การศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับสถาบัน การศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับงานที่บุคลากรปฏิบัติ การศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับบุคลากร การกำหนดหัวข้อที่จำเป็นต้องฝึกอบรม การตัดสินใจพิจารณาแก้ไข ปัญหา และการสรุปผล ซึ่งทั้ง 8 ขั้นตอน ประกอบด้วยกิจกรรมย่อย 36 กิจกรรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ อาจารย์โสตทัศนศึกษาหรืออาจารย์เทคโนโลยีการศึกษา และเจ้าหน้าที่ฝึกอบรมของสถาบันอุดมศึกษาของรัฐจำนวน 281 ท่าน ผลการวิจัยพบว่า 1. การหาความจำเป็นในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการด้านสื่อการสอนทั้ง 8 ขั้นตอน ซึ่งประกอบด้วย 36 กิจกรรม มีความสำคัญในระดับปานกลางทุกขั้นตอน และมีการปฏิบัติกิจกรรมทุกขั้นตอนนาน ๆ ครั้ง แต่มีบางกิจกรรมที่ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญและปฏิบัติมากกว่ากิจกรรมอื่น คือการกำหนดวัตถุประสงค์และแผนการปฏิบัติงาน การศึกษาปัจจัยสนับสนุนการฝึกอบรม การศึกษาขอบเขตของงานที่บุคลากรปฏิบัติ การศึกษาความต้องการที่แท้จริงของกลุ่มเป้าหมาย การกำหนดหัวข้อด้านความรู้ การพิจารณาว่าหากการฝึกอบรมสามารถแก้ไขปัญหาได้และมีความคุ้มค่าจะจัดฝึกอบรมหรือไม่ 2. วิธีการสังเกตจากการใช้และ/หรือผลิตสื่อการสอน มีความเหมาะสมในการหาความจำเป็นในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการ เรื่องสิ่งพิมพ์ แผ่นโปร่งใส สไลด์ และวีดิทัศน์ ส่วนวิธีประเมินผลจากการปฏิบัติงานมีความเหมาะสมในการหาความจำเป็นในการฝึกอบรมเชิงปฏิบัติการเรื่องคอมพิวเตอร์
Other Abstract: The purposes of this study were (1) to determine the opinions of audio-visual education or educational technology instructors and trainers regarding the perceived importance and frequency of use of training need assessment (TNA) procedures for instructional media training workshops of higher education institution and (2) to identify the appropriate TNA methods for various instructional media training workshops. Thirty-six activities were categorized in eight TNA major procedures : identify instructional media problems, establish TNA Plan, analyze organization, analyze job, analyze person, identify training topics, assess potential solutions to problems, and write TNA report. The subject in the study were 281 audio-visual education or educational technology instructors and trainers of higher education institution. The study revealed that : 1. Despite all eight TNA major procedures and thirty-six activities were accepted as moderate importance and seldom performed, some activities were slightly more important and received higher frequency of use than others : identify objectives, develop TNA action plan, determine support services, study job description, identify trainees’ needs, identify knowledge-typed topics, and make decision to conduct training program if training could solved problems and was cost effectiveness. 2. Observing those who utilizing and/or producing printed materials, tranparencies, slide and videotape was considered appropriate for those particular training workshops and performance appraisal was appropriate for computer training workshops.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29407
ISBN: 9745793922
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pisitphol_kr_front.pdf5.42 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_ch1.pdf5.08 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_ch2.pdf29.27 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_ch3.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_ch4.pdf7.84 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_ch5.pdf7.45 MBAdobe PDFView/Open
Pisitphol_kr_back.pdf7.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.