Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29596
Title: การพัฒนารูปแบบการสอนเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ ทางวิทยาศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา
Other Titles: The development of a teaching model to develop creativity in science for secondary school students
Authors: พัฒนานุสรณ์ สถาพรวงศ์
Advisors: ประสาร มาลากุล ณ อยุธยา
สุวัฒนา สุวรรณเขตนิคม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาและทดสอบรูปแบบการสอนเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยม แบบการทดลองเป็นแบบมีกลุ่มทดลอง 1 กลุ่ม และมีกลุ่มควบคุม 1 กลุ่ม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมปีที่ 3 โรงเรียนนาอ้อวิทยา จังหวัดเลย จำนวน 34 คน ซึ่งแบ่งเป็นตัวอย่างในกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมกลุ่มละ 17 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล คือ แบบวัดการคิดนอกกรอบ แบบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ แบบวัดทักษะการใช้อุปกรณ์ทางวิทยาศาสตร์ แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์โดยวิธีการประเมินจากผลงาน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติทดสอบ ที ค่าเฉลี่ย และค่าคะแนนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย 1. ส่วนสำคัญของรูปแบบการสอนเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ประกอบด้วยการสอน 2 อย่างคือ การสอนเทคนิคการคิดนอกกรอบ และการสอนระเบียบวิธีวิทยาศาสตร์ 2. ผลการทดลองพบว่า คะแนนความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่าคะแนนความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ตรงตามสมมุติฐานที่ตั้งไว้
Other Abstract: The purposes of this study were to develop and to test a teaching model called “Creativity in Science Teaching Model” for secondary school students. The experimentation employed a pre-test post-test control group design. Thirty four secondary school students from Na-Or School, Loei Province were randomly split into 2 groups for the experiment. The research instruments were The Lateral Thinking Test, The Scientific Method Test, The Scientific Method Test, The Scientific Skill Test and The Creativity in Science Test. The statistical techniques used in analyzing the experimental data were the arithmetic means standard deviation and t-test. Findings 1. The teaching model to develop creativity in Science for secondary school students composes of teaching lateral thinking and teaching scientific method. 2. The creativity in science of students enrolled in the teaching model to develop creativity in science for secondary school were significantly higher than the control students at the .05 level and the hypothesis was confirmed.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29596
ISBN: 9745779431
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pattananusorn_st_front.pdf5.25 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_ch1.pdf5.23 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_ch2.pdf25.02 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_ch3.pdf28.35 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_ch4.pdf4.8 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_ch5.pdf13.1 MBAdobe PDFView/Open
Pattananusorn_st_back.pdf17.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.