Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29883
Title: การวิเคราะห์ตัวแปรที่มีผลต่อราคาหนังสือของสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัย
Other Titles: An analysis of varibles affecting the price of university publiched books
Authors: อรวรรณ สมัญญากิติมศักดิ์
Advisors: ไกรยุทธ ธีรตยาคีนันท์
ธารี หิรัญรัศมี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้ ศึกษาตัวแปรที่มีผลต่อราคาหนังสือของสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัย โดยศึกษาจากสำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย และสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ข้อมูลที่ใช้นอกเหนือจากข้อมูลทุติยภูมิแล้วเป็นข้อมูลปฐมภูมิ ที่ได้จากการสำรวจโดยการออกแบบสำรวจข้อมูลจากหนังสือของสำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์ 150 เล่ม และจากสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ 95 เล่ม ทั้งนี้ได้แยกการศึกษาวิเคราะห์เป็น 3 กรณีคือ กรณีวิเคราะห์รวม กรณีวิเคราะห์เฉพาะสำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัยและกรณีวิเคราะห์เฉพาะสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ตัวแปรสำคัญที่มีอิทธิพลต่อราคาหนังสือของสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัย ได้ถูกกำหนดขึ้นทั้งหมด 6 ตัว คือต้นทุนพิมพ์หนังสือ จำนวนพิมพ์ ค่าลิขสิทธิ์ ค่าจัดจำหน่าย ค่าตรวจตำราและค่าใช้จ่ายดำเนินการอื่น โดยกำหนดให้เป็นตัวแปรอิสระ และให้ราคาหนังสือเป็นตัวแปรตาม และได้ศึกษาถึงตัวแปรสำคัญที่มี อิทธิพลต่อต้นทุนพิมพ์หนังสือ โดยให้ตัวแปร 5 ตัว คือวิธีการพิมพ์ ขนาดและจำนวนหน้าของหนังสือ ชนิดและความหนาของกระดาษ ลักษณะการจัดทำ ARTWORK และลักษณะปก วิธีการเข้าเล่มเป็นตัวแปรอิสระและให้ต้นทุนพิมพ์หนังสือเป็นตัวแปรตาม ผลการศึกษาตามทฤษฎีการถดถอยและสหพันธ์เชิงซ้อน ปรากฏว่าตัวแปรอิสระที่มีผลต่อราคาหนังสือของสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัย กรณีวิเคราะห์รวมคือ ต้นทุนพิมพ์หนังสือ และค่าจัดจำหน่าย กรณีวิเคราะห์เฉพาะสำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ต้นทุนพิมพ์หนังสือ และค่าจัดจำหน่าย กรณีวิเคราะห์เฉพาะสำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ คือ ต้นทุนพิมพ์หนังสือ ค่าจัดจำหน่าย ค่าลิขสิทธิ์
Other Abstract: The objective of this thesis is to study the variables affecting the prices of university published books. Information was gathered from Chulalongkorn and Thammasat publishing houses. The data used in the thesis are both in secondary and primary form the latter being obtained from samples of 150 books published by Chulalongkorn publishing house and 95 books published by Thammasat publishing houses. Analyses of data obtained were then made to obtain results for both publishing houses and for Chulalongkorn and Thammasat individually. Variables affecting the price of university published books are found to be: Cost of printing, number of copies to be printed, copy-right payment, selling expenses, text-examining and operating expenses. All these six variables are independent variables while the price of books published is dependent variable. Variables affecting the cost of printing are: method of printing, sizes and number of pages, the kind of paper and its thickness, artwork, book covering and binding. These are independent variables while the cost of printing is dependent variable. Using regression and correlation methods of analysis it was found that for combined result for both Universities and for Chulalongkorn University, the variables effecting the price of University published books are the cost of printing and selling expenses, while the price of books published by Thammasat University is also effected by copy-right payment.
Description: วิทยานิพนธ์ (บช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: บัญชีมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การบัญชี
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29883
ISBN: 9745699802
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Orawan_sa_front.pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_ch1.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_ch2.pdf9.76 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_ch3.pdf17.76 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_ch4.pdf12.82 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_ch5.pdf4.74 MBAdobe PDFView/Open
Orawan_sa_back.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.