Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29905
Title: | การพัฒนาพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาล สำหรับนักศึกษาพยาบาลตามแนวทฤษฎีปัญญาทางสังคม |
Other Titles: | Development of nursing caring behaviors for nursing students according to social cognitive theory |
Authors: | ทัศนีย์ นนทะสร |
Advisors: | ชุมพร ยงกิตติกุล สมโภชน์ เอี่ยมสุภาษิต จินตนา ยูนิพันธุ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2533 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการพัฒนาพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลที่จัดให้กับนักศึกษาพยาบาล ตามแนวทฤษฎีปัญญาทางสังคม โดยให้นักศึกษาพยาบาลกลุ่มทดลองที่ 1 ดูตัวแบบสัญลักษณ์จากแถบบันทึกภาพที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มทดลองที่ 2 ดูตัวแบบสัญลักษณ์จากแถบบันทึกภาพที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นร่วมกับทำกิจกรรมฝึกการกำกับตนเอง และให้กลุ่มควบคุมอยู่ในสภาพการเรียนการสอนตามปกติ ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว มีพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลในภาพรวมทั้งหมด และในพฤติกรรมแต่ละพฤติกรรมไม่แตกต่างกับกลุ่มควบคุม ทั้งในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผล แต่เมื่อวิเคราะห์ภายในกลุ่มพบว่า มีพฤติกรรมในภาพรวม 3 พฤติกรรม และพฤติกรรมจำนวน 3 พฤติกรรม ในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผลสูงกว่าระยะข้อมูลเส้นฐาน นักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ดูตัวแบบและฝึกการกำกับตนเอง มีพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลในภาพรวมทั้งหมดไม่แตกต่างกับกลุ่มควบคุมและกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว ทั้งในระยะพัฒนาพฤติกรรม และในระยะติดตามผล แต่เมื่อวิเคราะห์แต่ละพฤติกรรมพบว่า ในระยะพัฒนาพฤติกรรมมีจำนวน 5 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มควบคุม และมีจำนวน 4 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว ส่วนในระยะติดตามผลมีจำนวน 3 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มควบคุมและกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว สำหรับกรณีวิเคราะห์ภายในกลุ่มพบว่า มีพฤติกรรมในภาพรวมทั้งหมด และพฤติกรรมจำนวน 8 พฤติกรรม ในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผลสูงกว่าระยะข้อมูลเส้นฐาน |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the development of the Nursing Caring Behaviors for nursing students according to the Social Cognitive Theory. The first experimental group watched a videotaped symbolic model developed by the researcher; the second experimental group, in addition to watching the videotaped symbolic model was required to do self-regulation exercises; the control group carried on the normal course of studies. Results show no significant difference between the first experimental group and the control group during the treatment and follow-up phase. However, analysis of change within the groups who watched the model shows significant increases for the three behaviors analysed as a whole and for three individual behaviors from the baseline phase to the treatment and follow-up phase. There is no significant difference between the control group and the two experimental groups for all behaviors as a whole during the treatment and follow-up phase. An analysis of individual behaviors shows significant differences of increases between the second experimental group and the control group for five behaviors during the treatment phase; the second experimental group also shows a greater increase than the first one for four behaviors during the treatment phase; the second experimental group also shows a greater increase than the first group and the control group for three behaviors during the follow-up phase. For the second experimental group there are significant increases for all behaviors as a whole and for eight individual behaviors during the treatment and follow-up phase when compared to the baseline phase. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 |
Degree Name: | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29905 |
ISBN: | 9745775851 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tassanee_no_front.pdf | 6.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch1.pdf | 34.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch2.pdf | 11.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch3.pdf | 13.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch4.pdf | 11.71 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch5.pdf | 5.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_back.pdf | 31.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.