Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31119
Title: การศึกษาเปรียบเทียบคุณสมบัติไดนามิกของยางมะตอยผสม ที่ใช้ยางมะตอยน้ำประเภทไฮโฟลต กับยางมะตอยน้ำประเภทมีเดียมเซตติง
Other Titles: A comparative study of Dynamic properties of asphalt mix using High Float emulsified asphalt with Medium Setting emulsified asphalt
Authors: พิพัฒน์ สอนวงษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ยางมะตอยน้ำเป็นยางมะตอยที่ถูกทำให้เหลว โดยมีน้ำอีมัลซีไฟต์อิงเอเจนต์ผสมอยู่และผ่าน ขบวนการผลิตต่างๆ ตาทที่ขายกันอยู่ตามท้องตลาดจะมีความหนืด ตัวแอสฟัลท์ซีเมนต์ที่นำมาทำและการเซตตัวแตกต่างกันออกไปขึ้นอยู่กับชนิดของยางมะตอยน้ำ การนำไปใช้งาน จะขึ้นอยู่กับชนิดของผิวทางที่จะทำในการซ่อมบำรุงหรือการนำไปใช้ในกรณีพิเศษต่างๆ ปกติแล้ว ยางมะตอยน้ำที่ผลิตขึ้นมามี 2 ประเภท คือ ประเภท แอนไอออนนิค และประเภท แคทไอออนนิค นอกจากนี้ยังได้มีการผลิตยางมะตอยน้ำประเภทไฮโฟลตเพิ่มขึ้นอีก ในการผลิตนั้นจะใช้ตามแบบการผลิตยางมะตอยน้ำ โดยทั่วไปแต่จะมีการเพิ่มสารเคมีบางอย่างเข้าไป เพื่อที่จะให้มีการเคลือบผิวของวัสดุมวลรวมได้หนาขึ้นกว่าเดิม และสามารถระบายน้ำได้อีกด้วย ดังนั้น การศึกษานี้เป็นการศึกษาคุณสมบัติของยางมะตอยน้ำประเภทไฮโฟลต เปรียบเทียบกับยางมะตอยน้ำธรรมดาที่ใช้กันอยู่ (MS-2) โดยคุณสมบัติต่างๆ จะตรวจสอบตามข้อกำหนด ASTM D977 การออกแบบส่วนผสมแบบผสมเย็นด้วยวิธีมาร์แชล และคุณสมบัติไดนามิกด้วยวิธี Repeated load จากผลการทดลอง สรุปได้ว่า ยางมะตอยน้ำประเภทไฮโฟลตมีความไวต่ออุณหภูมิต่ำกว่ายางมะตอยน้ำ MS-2 สำหรับส่วนผสมของวัสดุมวลรวมจะได้ค่าเสถียรภาพและค่า Resilient Modulus ต่ำกว่ายางมะตอยน้ำ MS-2 ด้วย แต่อย่างไรก็ตาม ยังสามารถใช้กับผิวจราจรที่มีการจราจรแบบต่ำหรือแบบปานกลางได้
Other Abstract: Emulsified asphalt is liquefied asphalt cement by water through proper selection of emulsifying agent and other manufacturing controls. It is marketed in variety of viscosities, asphalt cement bases, and setting properties for various kinds and types of road construction, maintenance and other speciality application. Generally, two kinds of products namely anionic and cationic are commonly used however, in some cases, additional types namely High Float Emulsions (HFE) is also manufactured. This type of emulsion has a quality imparted from the ordinary by addition of certain chemicals that permit a thicker asphalt film on aggregate particles with probability of drainage. This study was attempting to investigate the physical properties of High Float Emulsified Asphalt (HFMS-2) as compared to that of ordinary type of emulsified asphalt (MS-2). Properties under investigation were as follow : Physical properties as specified in ASTM D977, Cold mix properties by Marshall Method and dynamic properties under repeated load. From the results, it can be said that the High Float Emulsified Asphalt has lower temperature susceptibility than the MS-2. When mixed with aggregate it gave lower stability and resilient modulus. However, it is within acceptable limit for low and medium traffic volume type of road surface.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31119
ISBN: 9745671746
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Piphat_so_ch1.pdf658.67 kBAdobe PDFView/Open
Piphat_so_ch2.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Piphat_so_ch3.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open
Piphat_so_ch4.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open
Piphat_so_ch5.pdf577.76 kBAdobe PDFView/Open
Piphat_so_back.pdf7.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.