Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31131
Title: กฤตกรรมกลุ่มและรายบุคคลของนักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูงและต่ำ
Other Titles: Group and individual performance of students with high and low achievement motive
Authors: อัญชัญ พรสมผล
Advisors: โยธิน ศันสนยุทธ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาว่า นักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูงและต่ำเมื่อทำงานเป็นกลุ่มและรายบุคคลจะมีกฤติกรรมแตกต่างกันหรือไม่ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาคณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยพายัพ จำนวน 120 คน จำแนกเป็นกลุ่มแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูงจำนวน 60 คน และกลุ่มแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่ำจำนวน 60 คน สุ่มตัวอย่างจากนักศึกษาทั้ง 2 กลุ่มเข้ารับการทดลอง เพื่อวัดตัวแปรตามเป็น 2 สภาพการณ์ คือ สภาพการณ์กลุ่มและรายบุคคล สภาพการณ์กลุ่มมี 10 กลุ่มๆ ละ 3 คน และรายบุคคลจำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบวัดแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ ใช้วัดตัวแปรอิสระ และกิจกรรมการสำรวจอวกาศ (NASA) เป็นเครื่องมือที่ใช้วัดตัวแปรตาม การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบ 2 ทาง ผลการวิจัยพบว่า 1. นักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูงและนักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่ำ เมื่อทำงานเป็นกลุ่มจะมีกฤตกรรมสูงกว่าเมื่อทำงานเป็นรายบุคคล 2. ความแตกต่างระหว่างกฤตกรรมกลุ่มและรายบุคคลในกลุ่มนักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่ำไม่สูงกว่ากลุ่มนักศึกษาที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูง
Other Abstract: The purpose of the research was to study the group and individual performance of students with high and low achievement motive. The sample was taken from 120 students from the faculty of Social science, Payap University. Two groups of sixty low achievement motive students and of sixty high achievement motive students were selected, and each group was separated into 2 sub-groups. Thirty students were tested for group performance. The other thirty students were tested for the individual performance. The instrument for testing the performance was the NASA model. The data was analyzed by two-wayanalysis of variance. The results showed that : 1 The group performance was higher than the individual performance both in the low achievements motive students and in the high achievement students 2 The difference between group performance and individual performance in the low achievement motive students is not greater than the high achievement motive students.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31131
ISBN: 9745793817
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aunchan_po_front.pdf626.63 kBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_ch1.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_ch2.pdf843.83 kBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_ch3.pdf390.3 kBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_ch4.pdf336.36 kBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_ch5.pdf435.67 kBAdobe PDFView/Open
Aunchan_po_back.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.