Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31319
Title: | การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ระหว่างกลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนก่อนและหลังการเรียน |
Other Titles: | A comparison of physics learning achievement of mathayom suksa four students between groups learned with pre-lesson reading and post-lesson reading |
Authors: | ธนัฐ กรอบทอง |
Advisors: | จันทร์เพ็ญ เชื้อพานิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ระหว่างกลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนก่อนการเรียน และกลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนหลังการเรียน ตัวอย่างประชากรคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 แผนการเรียนวิทยาศาสตร์และคณิตศาสตร์ โรงเรียนพนัสพิทยาคาร จังหวัดชลบุรี จำนวน 2 ห้องเรียน โดยสุ่มให้ห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลองที่ 1 ที่เรียนโดยวิธีอ่านบทเรียนก่อนการเรียน และอีกห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลองกลุ่มที่ 2 ที่เรียนโดยวิธีอ่านบทเรียนหลังการเรียน ทั้งสองกลุ่มมีค่ามัชฌิมเลขคณิตและความแปรปรวนของคะแนนผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 หลังจากผู้วิจัยได้ดำเนินการทดลองสอนเป็นเวลา 10 สัปดาห์ แล้วจึงทำการทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ นำคะแนนที่ได้มาเปรียบเทียบความแตกต่างของค่ามัชฌิมเลขคณิตด้วยค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มที่เรียน โดยอ่านบทเรียนก่อนการเรียน มีค่าร้อยละของมัชฌิมเลขคณิต 57.94 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 7.41 และกลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนหลังการเรียน มีค่าร้อยละของมัชฌิมเลขคณิต 65.30 ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 5.07 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์กลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนหลังการเรียน สูงกว่ากลุ่มที่เรียนโดยอ่านบทเรียนก่อนการเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purposes of this research were to study and to compare the physics learning achievement of mathayom suksa four students between groups learned with pre-lesson reading and post-lesson reading. The subjects were two classes of science and mathematics program students of mathayom suksa four, Phanatphittayakarn school, Chonburi province. One of them was randomized as the first experimental group learned with pre-lesson reading and the other was the second experimental group learned with post-lesson reading. The arithmatic mean and variance of pre-test achievement scores of both groups were not significantly different at the level of .05. After being taught by the researcher for 10 weeks, the physics achievement test was administered to the subjects. The arithmatic means of the achievement scores of the two groups were compared by using t-test. The results showed that the percentage of arithmatic mean of the physics learning achievement of the group learned with pre-lesson reading was 57.94, the standard deviation was 7.41 and the arithmatic mean of the physics learning achieveraent of the group learned with post-lesson reading was 65.30, the standard deviation was 5.07. The physics learning achievement of the group learned with post-lesson reading was significantly higher than the group learned with pre-lesson reading at the level of .05 |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31319 |
ISBN: | 9745810126 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Thanut_kr_front.pdf | 857.98 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_ch1.pdf | 664.94 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_ch2.pdf | 1.41 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_ch3.pdf | 832.19 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_ch4.pdf | 428.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_ch5.pdf | 891.62 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanut_kr_back.pdf | 5.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.