Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31723
Title: | ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบ : การเปรียบเทียบระหว่างวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ |
Other Titles: | Results of the investigation of content validity of the test : a comparison between aiken and the combined MDS-CA methods |
Authors: | อารี สาริปา |
Advisors: | สุวิมล ว่งวาณิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อเปรียบเทียบผลของการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบด้วยวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ เมื่อแบบสอบถามมีความยาวต่างกัน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วยแบบประเมินความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบ และแบบสัมภาษณ์ กลุ่มตัวอย่างเป็นครูผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 สังกัดสำนักการศึกษากรุงเทพมหานคร และสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ปีการศึกษา 2539 จำนวน 48 คน วิเคราะห์ความตรงเชิงเนื้อหาด้วยวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ วิเคราะห์ความไวในการตรวจสอบด้วยสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พี และข้อมูลความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญด้วยวิธีวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า เมื่อแบบสอบมีความยาวเฉพาะ 20 ข้อ วิธีเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ ให้ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา และมีความไวในการตรวจสอบ ดีกว่าวิธีไอเกน |
Other Abstract: | The purpose of this research was to compare results of the investigation of content validity of the test between Aiken and the combined MDS – CA methods at different test length. The research instruments consisted of an evaluation from for investigating content validity and interview form. Data obtained from 48 pratom Suksa Six – mathematics teachers under the jurisdiction of the office of the National Primary Education Commission in 1996 academic year were analyzed by Aiken and MDS – CA methods. Phi – correlation coefficient was determined to investigate sensitivity of these methods. Experts’ opinions were analyzed by content analysis method. The major finding was that only for the 20 – item test, MDS – CA was better than Aiken in determining the content validity of the test. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การวัดและประเมินผลการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31723 |
ISBN: | 9746365258 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Aree_sar_front.pdf | 2.75 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_ch1.pdf | 3.47 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_ch2.pdf | 4.59 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_ch3.pdf | 3.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_ch4.pdf | 8.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_ch5.pdf | 2.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Aree_sar_back.pdf | 5.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.