Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31723
Title: ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบ : การเปรียบเทียบระหว่างวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ
Other Titles: Results of the investigation of content validity of the test : a comparison between aiken and the combined MDS-CA methods
Authors: อารี สาริปา
Advisors: สุวิมล ว่งวาณิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อเปรียบเทียบผลของการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบด้วยวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ เมื่อแบบสอบถามมีความยาวต่างกัน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วยแบบประเมินความตรงเชิงเนื้อหาของแบบสอบ และแบบสัมภาษณ์ กลุ่มตัวอย่างเป็นครูผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 สังกัดสำนักการศึกษากรุงเทพมหานคร และสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ปีการศึกษา 2539 จำนวน 48 คน วิเคราะห์ความตรงเชิงเนื้อหาด้วยวิธีไอเกน และเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ วิเคราะห์ความไวในการตรวจสอบด้วยสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พี และข้อมูลความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญด้วยวิธีวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า เมื่อแบบสอบมีความยาวเฉพาะ 20 ข้อ วิธีเอ็มดีเอสร่วมกับซีเอ ให้ผลการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหา และมีความไวในการตรวจสอบ ดีกว่าวิธีไอเกน
Other Abstract: The purpose of this research was to compare results of the investigation of content validity of the test between Aiken and the combined MDS – CA methods at different test length. The research instruments consisted of an evaluation from for investigating content validity and interview form. Data obtained from 48 pratom Suksa Six – mathematics teachers under the jurisdiction of the office of the National Primary Education Commission in 1996 academic year were analyzed by Aiken and MDS – CA methods. Phi – correlation coefficient was determined to investigate sensitivity of these methods. Experts’ opinions were analyzed by content analysis method. The major finding was that only for the 20 – item test, MDS – CA was better than Aiken in determining the content validity of the test.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การวัดและประเมินผลการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31723
ISBN: 9746365258
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aree_sar_front.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_ch1.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_ch2.pdf4.59 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_ch3.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_ch4.pdf8.64 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_ch5.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
Aree_sar_back.pdf5.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.