Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33550
Title: การใช้เอกสารมาตรฐานของอาจารย์คณะวิศวกรรมศาสตร์ ในสถาบันอุดมศึกษาของรัฐ
Other Titles: The use of standards by Engineering Faculty members in state universities
Authors: นิตยา บุญปริตร
Advisors: ชลทิชา สุทธินิรันดร์กุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้เอกสารมาตรฐานของอาจารย์คณะวิศวกรรมศาสตร์ ในด้านวัตถุประสงค์ ประเภท เนื้อหา ภาษา แหล่งที่ใช้ วิธีการเข้าถึง และปัญหาที่อาจารย์ประสบในการใช้เอกสารมาตรฐาน โดยการส่งแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างจำนวน 304 ฉบับ ได้รับแบบสอบถามกลับคืน 225 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 74.01 ผลการวิจัยพบว่า อาจารย์ใช้เอกสารมาตรฐานเพื่อการวิจัยและพัฒนา และเพื่อการสอนในระดับมาก โดยใช้มาตรฐานสมาคม/สถาบันวิชาชีพ มาตรฐานแห่งชาติ และมาตรฐานระหว่างประเทศในระดับปานกลาง เนื้อหาของมาตรฐานที่ใช้มาก คือ หัวข้อวีทดสอบ และมาตรฐานการทดสอบ ภาษาที่ใช้ในระดับมาก คือ ภาษาอังกฤษและภาษาไทย อาจารย์ส่วนใหญ่ใช้ห้องสมุดของสถาบันการศึกษาที่สังกัด และใช้วิธีค้นเอกสารมาตรฐานด้วยตนเอง ส่วนใหญ่ใช้คู่คือช่วยค้นด้วนดรรชนี อาจารย์ประสบปัญหาที่เกิดจากแหล่งสารนิเทศ และจากตัวบุคคลที่ให้บริการระดับปานกลาง ส่วนปัญหาของผู้ใช้มีระดับน้อย
Other Abstract: The objective of this research are to study the use of standards by Engineering Faculty members in State universities in the following aspects : objectives, types of standards, subject matters, languages, information sources, methods of access, and problems in using standards. 304 Questionnaires were distributed to Engineering Faculty members and 225 were returned (74.01%). The research findings are as follows : Standards are most used for conducting research and instruction. Types of standards being used are most used for conducting research and instruction. Types of standards being used are association standards, national standards, and international standards. Subject matters of standards mostly used are the test methods and the testing standards. English and Thai languages are used at the high level. Most faculty members use their faculty libraries and have access to standards by themselves. Indexes are extensively used as searching tools. The problems in using standards are problems from information sources, as well as from personnel providing services at the medium level, and their own problems at the lowest level.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33550
ISBN: 9746335596
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nittaya_bun_front.pdf891.34 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_ch1.pdf819.19 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_ch2.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_ch3.pdf933.3 kBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_ch4.pdf4.56 MBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_ch5.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open
Nittaya_bun_back.pdf7.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.