Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34444
Title: สมรรถภาพที่พึงประสงค์ของครูมัธยมศึกษาในยุคโลกาภิวัตน์
Other Titles: Desirable competencies of secondary school teachers in the globalization era
Authors: อนงค์นาถ วงศ์อัครางกูร
Advisors: วลัย พานิช
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสมรรถภาพที่พึงประสงค์ของครูมัธยมศึกษาตามความคิดเห็นของนักสังคมศาสตร์ นักวิทยาศาสตร์ นักธุรกิจ ผู้ผลิตครู และผู้ใช้ครู เกี่ยวกับสรรถภาพที่พึงประสงค์ของครูมัธยมศึกษาในยุคโลกาภิวัตน์ เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถามจำนวน 1 ชุด ใช้วิธีสุ่มแบบง่าย โดยการจับฉลากได้จำนวน 394 คน นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ, ค่ามัชฌิมเลขคณิต และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า นักสังคมศาสตร์ นักวิทยาศาสตร์ นักธุรกิจ ผู้ผลิตครู และผู้ใช้ครูเห็นด้วยมากกับสมรรถภาพที่พึงประสงค์ของครูมัธยมศึกษาทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านความรู้ ด้านคุณลักษณะ และทัศนคติ ด้านทักษะการปฏิบัติซึ่งเรียงลำดับความสำคัญจากลำดับที่ 1-5 ตามค่ามัชฌิมเลขคณิตได้ดังนี้ ด้านความรู้ 1. มีความรู้ด้านภาษาเพื่อใช้ในการสื่อสารและการแสวงหาความรู้ 2. เป็นผู้รู้จักคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณ 3. เป็นผู้มีความรอบรู้ทันโลกทันเหตุการณ์ 4. มีความรู้ในวิทยาการใหม่ๆ 5. มีความรู้เท่าทันเทคโนโลยี ด้านคุณลักษณะและทัศนคติ 1. เป็นคนมีเหตุผล 2. มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่และสังคม 3. เป็นผู้ใฝ่รู้รักการเรียนรู้ตลอดชีวิต 4. เป็นผู้มีวิสัยทัศน์มองการณ์ไกล 5. มีความเป็นนักประชาธิปไตย เปิดใจกว้าง รับฟังความคิดเห็นของผู้อื่น ด้านทักษะการปฏิบัติ 1. สามารถจัดกระบวนการเรียนการสอนได้สอดคล้องกับเจตนารมณ์ของหลักสูตร 2. รู้จักใช้เวลาอย่างมีประสิทธิภาพและประสิทธิผล 3. สามารถพูด อ่าน เขียน ภาษาอังกฤษได้ในฐานะที่เป็นภาษาสากล 4. มีความสามารถใช้คอมพิวเตอร์เพื่อการปฏิบัติงาน 5. มีความสามารถในการใช้ข้อมูลสารสนเทศ เช่น อินเตอร์เน็ต
Other Abstract: The purpose of this research was to study the desirable competencies of secondary school teachers according to the social scientists, scientists, business men, teacher producers and teacher users about desirable competencies of secondary school teachers in the globalization era. The research instrument was a set of opinionnaire. The sample were 394 persons which were simply random selected. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation. The research findings were that social scientists, scientists business men, teacher producers and teacher users very agreed with the desirable competencies of secondary school teachers in the globalization era in the aspects of knowledge, characteristics and attitudes and skills which were ranked from number one the number five according to the arithmetic mean as follows: In the aspect of knowledge; 1. Command of language for communication and search for knowledge 2. Learning how to think critically 3. global up-date knowledge 4. New academic knowledge 5. Technology knowledge. In the aspect of characteristics and attitudes; 1. responsible 2. duty and social responsible 3. Life-long learning 4. vision 5. democratic minded. In the aspect of skills; 1. Organizing instructional system based on curriculum goals 2. management of time efficiently and effectively 3. English language literacy 4. Computer literacy 5. Utilizing information technology e.g. internet.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://ezproxy.car.chula.ac.th:2074/handle/123456789/34444
ISBN: 9746359886
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anongnat_vo_front.pdf2.6 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_ch1.pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_ch2.pdf20.17 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_ch3.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_ch4.pdf11.58 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_ch5.pdf8.67 MBAdobe PDFView/Open
Anongnat_vo_back.pdf10.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.