Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37903
Title: การสื่อสารเพื่อสร้างเครือข่ายความมั่นคงทางอาหาร เรื่องข้าว ของบริษัททีวีบูรพา
Other Titles: The communication to establish food security network on rice of TV Burabha Company Limited
Authors: ธริษตรี ธนรัตนพิมลกุล
Advisors: กาญจนา แก้วเทพ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: kkaewthep@hotmail.com
Subjects: บริษัททีวีบูรพา
การสื่อสาร -- แง่สังคม
รายการโทรทัศน์ -- แง่สังคม
ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์การธุรกิจ
ความมั่นคงทางอาหาร
TV Burabha Company Limited
Communication -- Social aspects
Television programs -- Social aspects
Social responsibility of business
Food security
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่อง “การสื่อสารเพื่อสร้างเครือข่ายความมั่นคงทางอาหาร เรื่องข้าว ของบริษัททีวีบูรพา” มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ภาพรวมในการแสดงบทบาทของสื่อมวลชนและบทบาทในฐานะเครือข่ายคนกินข้าวเกื้อกูลชาวนา รวมทั้งวิเคราะห์ถึงเป้าหมาย ปัจจัย และผลที่เกิดขึ้นจากการแสดงบทบาทดังกล่าว ของบริษัททีวีบูรพา รูปแบบการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารต่างๆที่เกี่ยวข้อง การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก ร่วมกับการสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วม ผลการวิจัยพบว่า บริษัททีวีบูรพาได้แสดงบทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนที่เป็นไปตามทฤษฎีหน้าที่นิยมและได้เพิ่มเติมบทบาทหน้าที่ของสื่อมวลชนในฐานะผู้ร่วมก่อตั้งเครือข่ายคนกินข้าวเกื้อกูลชาวนา บทบาทหน้าที่ที่เพิ่มเติมนอกเหนือจากการเป็นสื่อมวลชน คือ 1.บทบาทนายทุนเงินกู้ 2. เป็นนักการตลาด 3. เป็นผู้สร้างสถานภาพให้ชาวนา 4. เป็นผู้สนับสนุนด้านการผลิต 5.เป็นผู้สลับเปลี่ยนสถานะของผู้รับสารจากสื่อมวลชนให้มาเป็นสมาชิกของเครือข่าย ส่วนเป้าหมายในการก่อตั้งเครือข่ายฯคือ 1.หวังให้เกิดการช่วยเหลือชาวนา 2.ต้องการให้ผู้บริโภคมีส่วนร่วมในการช่วยเหลือชาวนา 3.เพื่อสร้างสังคมกัลยาณมิตรบนความเกื้อกูลซึ่งกันและกัน 4.เพื่อให้คนกินข้าวรู้ถึงคุณค่าของข้าว 5.เพื่อส่งเสริมให้ชาวนาทำการเกษตรแบบอินทรีย์ โดยเกิดจากปัจจัยภายในคือ (1) ความต้องการของผู้บริหารบริษัท (2)เป็นการทำ CSR (3) เป็นกลยุทธ์การรักษากลุ่มแฟนรายการของบริษัททีวีบูรพา (4) เกิดจากความต้องการของกลุ่มชาวนาคุณธรรม และปัจจัยภายนอกคือ (1) เกิดปัญหาวิกฤติความมั่นคงทางอาหาร (2) ชาวนาไทยประสบปัญหาซ้ำซากในเรื่องหนี้สิน การถูกกดราคาข้าว การเกิดเครือข่ายคนกินข้าวเกื้อกูลชาวนาส่งผลต่อบริษัททีวีบูรพา คือ (1) ทำให้เกิดความน่าเชื่อถือมากยิ่งขึ้น (2)เป็นการประชาสัมพันธ์บริษัททางอ้อม (3)ทำให้เกิดภาพลักษณ์องค์กรที่ดี สำหรับผลที่เกิดขึ้นต่อกลุ่มชาวนาคุณธรรม คือ (1)เป็นที่รู้จักเพิ่มมากขึ้น (2)เกิดการบริหารจัดการที่ดีขึ้น ส่วนผลที่เกิดขึ้นต่อผู้บริโภค คือ (1) ได้ช่วยเหลือเกื้อกูลชาวนา (2) มั่นใจว่ามีข้าวกินตลอดปี (3) มั่นใจได้ว่าจะได้กินข้าวปลอดสารพิษ
Other Abstract: This research “The Communication to establish food security network on rice of TV Burabha Company Limited” aims to analyze the overall role of the TV Burabha. The methods of this research are qualitative research by using data from a relevant study documents, in-depth interviews and participation observation. The results showed that TV Burabha has acted as mass media according to the theory of functions and established network of people who eat moral rice or “Konkinkaokueakoonchao-na” Moreover, TV Burabha has additional role more than being a media such as 1) Fund provider 2) Marketer 3) Making farmers to be knowledge resources 4)Being manufacturing supporter. 5) Making audiences to be a part of network. The purposes of networking are 1) To help farmers. 2) To support consumers to be involved in helping farmers. 3) To create goodwill society 4) to make people know the value of eating rice. 5) To encourage farmers to do organic farming. Caused by internal factors are: (1) demand of company’s manager (2) as a CSR activities (3) as a strategy to keep in touch with TV Burabha fans (4) Desire of moral farmer group (Chao-na Kunnatham) network. And external factors are: (1) the problem of food security crisis (2) Farmers‘s problems about debt and being pressed the rice cost by middleman. Establishing of people who eat moral rice network or Konkinkaokueakoonchao-na network results to TV Burabha such as (1) To make more reliable. (2)To be in directed public relations of company. (3) To create a good corporate image. In addition, the result to “moral farmer group” (Chao-na Kunnatham) are (1) To increasing awareness. (2) To makes a better management. And the results to consumers are: (1) helping farmers, (2) ensuring that they will have a rice to eat all year long (3) ensuring that they will get the organic rice.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37903
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.67
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2012.67
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Taristree_ta.pdf2.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.