Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41351
Title: การถ่ายทอดความรู้เรื่องไข้หวัดนกผ่านสื่อสิ่งพิมพ์ และสื่ออิเล็คทรอนิกส์
Other Titles: The transfer of knowledge about avian influenza via print and electronic media
Authors: ลัลน์ลลิต วัฒนรัตน
Advisors: ธนวดี บุญลือ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Issue Date: 2549
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์สื่อสิ่งพิมพ์และสื่ออิเล็กทรอนิกส์ในการเผยแพร่ความรู้เกี่ยวกับไข้หวัดนกและศึกษาการใช้จุดจูงใจในการนำเสนอเนื้อหาสาระเกี่ยวกับโรคไข้หวัดนกผ่านสื่อสิ่งพิมพ์และสื่ออิเล็คทรอนิกส์ รวมทั้งศึกษากระบวนการผลิตสื่อสิ่งพิมพ์และสื่ออิเล็คทรอนิกส์เพื่อการเผยแพร่ความรู้เรื่องโรคไข้หวัดนก ที่ผลิตโดยกระทรวงสาธารณสุข กระทรวงเกษตรและสหกรณ์ จำนวน 38 ชิ้น โดยให้หลักการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) วิธีวิเคราะห์เนื้อหาข่าวสาร (Content analysis) ประกอบกับการสัมภาษณ์เชิงลึก (Indepth interview0 ผู้จัดทำสื่อสิ่งพิมพ์ดังกล่าว จำนวน 5 คน ผลการวิจัยพบว่าการจัดทำสื่อเพื่อเผยแพร่ความรู้เรื่องโรคไข้หวัดนกผ่านสื่อทั้ง 8 ประเภท ได้แก่ แผ่นพับ/ใบปลิว, คู่มือ, จุลสาร, โปสเตอร์, สติ๊กเกอร์, ซีดีรอม, เทปบันทึกเสียง และเว็บไซต์/อินเตอร์เน็ต มีวัตถุประสงค์เน้นการเฝ้าระวัง เพื่อให้ประชาชนทั่วไปมีความรู้ความเข้าใจ ไม่ตื่นตระหนก และปรับเปลี่ยนพฤติกรรมสุขเพื่อป้องกันการแพร่เชื้อไข้หวัดนก ตลอดจนเพื่อให้บุคลากรการแพทย์และสาธารณสุขได้รับความรู้ และสถานการณ์การระบาด เพื่อการปฏิบัติงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ สำหรับการโน้มน้าวใจมีการใช้จุดจูงใจโดยใช้ความกลัว, จุดจูงใจโดยใช้อารมณ์ และจุดจูงใจโดยใช้แรงจูงใจรวมทั้งการใช้คำที่เข้าใจง่าย การเน้นข้อความที่สะดุดหู สะดุดตา การใช้บุคคลที่น่าเชื่อถือทำหน้าที่สื่อสารกับสาธารณชน และการใช้สื่อผสม ทั้งนี้ ผู้จัดทำสื่อมีการดำเนินงานแบบบูรณาการระหว่างงานที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ กระทรวงสาธารณสุข กระทรวงเกษตรและสหกรณ์ และองค์การยูนิเซฟ ไทยแลนด์
Other Abstract: The Purpose of this research is to analyze form and message content of print and electronic media in transferring Avian Influenza knowledge as well as to explore the appeals used in presenting Avian Influenza related matters via 38 pieces of print and electronic media. The officers from the Ministry of Public Health and Ministry of Agriculture and Cooperatives who involved in producing those educational materials were also indepth interviewed to study the media management. The findings reveal that the entire 8 categories of published materials covering brochures, manuals, booklets, posters, sticker, CD ROMs, cassettes and internet websites emphasized on a close surveillance and on motivating people's awareness of the spread of the Avian Flu to make the general public understood the situation, knowledgeable and decrease panic as well as to encourage proper hygienic practices to suppress the contagion. Medical and public health workers were informed about current situation and the proper measures in order to work efficiently. In terms of motivating the proper practices, several appeals were used, i.e. fear, emotional and motivational appeals. Several communication cues are used such as credible person as communicators, simple and easily understood message, words or phrases that are catchy to eyes and ears and mire media. There is coalition among Ministry of Public Health, Agriculture and Cooperatives and the UNICEF for the effective operation
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41351
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1264
ISBN: 9741425724
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2006.1264
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lanialit_wa_front.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_ch1.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_ch2.pdf6.11 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_ch3.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_ch4.pdf6.96 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_ch5.pdf3.99 MBAdobe PDFView/Open
Lanialit_wa_back.pdf5.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.