Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46123
Title: การเติบโตและการเรียนรู้: การศึกษาผ่านการดัดแปลงเทวตำนานกรีกและโรมันในนวนิยายชุด เพอร์ซี แจ็คสัน ของ ริค ไรเออร์แดน
Other Titles: COMING OF AGE: A STUDY OF GREEK AND ROMAN MYTHOLOGY ADAPTATION IN RICK RIORDAN’S PERCY JACKSON NOVELS
Authors: สุรัฐ เพชรนิรันดร
Advisors: ตรีศิลป์ บุญขจร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะอักษรศาสตร์
Advisor's Email: Trisilpa.B@Chula.ac.th,trisilpachula@yahoo.com
Issue Date: 2557
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์เล่มนี้มุ่งศึกษาการดัดแปลงเทวตำนานกรีกและโรมันเพื่อนำเสนอการเติบโตและเรียนรู้ของตัวละครเด็กที่อยู่ในสังคมอเมริกันร่วมสมัยในนวนิยายชุด เพอร์ซี แจ็คสัน ของริค ไรเออร์แดน ผลการศึกษาพบว่าผู้ประพันธ์ดัดแปลงเทวตำนานกรีกและโรมันมาใช้นำเสนอการเติบโตและเรียนรู้ของตัวละครในเรื่อง การเติบโตนี้สะท้อนจากความคิดและการมองโลกที่เปลี่ยนแปลงไปภายหลังการออกเดินทาง การเติบโตและเรียนรู้ปรากฏในประเด็นครอบครัว ปัจเจกบุคคลและสังคม ประเด็นแรกคือการเติบโตด้านทัศนคติของครอบครัว ตัวละครเกิดการเรียนรู้ที่จะยอมรับในครอบครัวหลากหลายรูปแบบที่ไม่ใช่เพียงครอบครัวเดี่ยวเท่านั้น แต่ยังรวมถึงครอบครัวแตกแยก ครอบครัวทางเลือก ครอบครัวที่มีสมาชิกพิการ และครอบครัวหลากเชื้อชาติ ประเด็นต่อมาคือการเติบโตในระดับปัจเจกบุคคลและสังคม ตัวละครไม่เพียงเรียนรู้ความเป็นพลเมืองที่ดีในสังคมอเมริกันด้วยการยอมรับความเสมอภาคของชายและหญิงรวมถึงบุคคลผู้มีความหลากหลายทางเพศเท่านั้น แต่ยังเรียนรู้ความเป็นพลเมืองด้วยการมีส่วนร่วมในการแก้ไขปัญหาสิ่งแวดล้อมและการตระหนักรู้อันตรายจากบริโภคนิยม
Other Abstract: This thesis’s objective is to study the coming of age of children characters who live in contemporary american society in Rick Riordan’s Percy Jackson novels. The study shows that the author adapts Greek and Roman mythology to represent the coming of age of the characters, reflected from the change of their thought about family and society after their journey. The coming of age is about the attitudes towards family, individual and social issues. Firstly, the family issue, the characters learn to accept various types of family, which do not conform to the social norm -- broken family, family by choice, family with disabled members, and multiracial family. Secondly, the attitude towards individuality and society, the characters not only learn to be good citizens in American society by accepting equality and diversity of gender, but also learn to be active citizens by participating in environmental issue and being aware of the danger of consumerism.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วรรณคดีเปรียบเทียบ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46123
Type: Thesis
Appears in Collections:Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5580181922.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.