Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46864
Title: การประเมินการฝึกอบรมครูตามโครงการปรับปรุงประสิทธิภาพการเรียนการสอน ของครูประถมศึกษา เขตการศึกษา 12
Other Titles: An evaluation of inservice teacher training under the project of the improvement of teaching learning efficiency of the elementary school teachers, educational region twelve
Authors: สมถวิล รัตนมาลัย
Advisors: สุมน อมรวิวัฒน์
น้อมศรี เคท
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินการฝึกอบรมครูและประเมินพฤติกรรมด้านการจัดการเรียนการสอน และด้านคุณธรรมของครูภายหลังการฝึกอบรมตามโครงการปรับปรุงประสิทธิภาพการเรียนการสอนของครูประถมศึกษา เขตการศึกษา 12 รวมทั้งเพื่อศึกษาสภาพการใช้เอกสารหลักสูตร ภายหลังการฝึกอบรม ผลการวิจัยพบว่า 1. กระบวนการฝึกอบรมในเขตการศึกษา 12 เป็นไปตามเกณฑ์การประเมินในด้านการเตรียมการฝึกอบรมของผู้ดำเนินการฝึกอบรม พฤติกรรมของผู้ดำเนินการฝึกอบรมพฤติกรรมของผู้เข้ารับการฝึกอบรมขณะร่วมกิจกรรมแรกพบ ยามเช้า มาตรานัด นันทนาการ อำลา และสร้างเสริมคุณธรรม กิจกรรมสรุปรายงานผลการศึกษาชุดฝึกอบรมด้วยตนเองและกิจกรรมประเมินผลประจำวัน กิจกรรมชมภาพทัศน์ ภายเลื่อน กิจกรรมรายงานผลการปฏิบัติงานจากชุดฝึกอบรมและผลการฝึกอบรม ส่วนการจัดทำเอกสารการเตรียมการฝึกอบรม พฤติกรรมผู้เข้ารับการฝึกอบรมขณะร่วมกิจกรรมการศึกษาชุดฝึกอบรมด้วยตนเองและการดำเนินการของผู้ดำเนินการฝึกอบรม อยู่ในระดับต่ำกว่าเกณฑ์การประเมินที่กำหนด 2. พฤติกรรมด้านการจัดการเรียนการสอนและด้านคุณธรรมของครูประถมศึกษาในเขตการศึกษา 12 ภายหลังการฝึกอบรมเป็นไปตามเกณฑ์การประเมินที่กำหนด และ 3. ครูส่วนใหญ่ใช้แผนการสอนและคู่มือครูในการเตรียมการสอนมากที่สุด และมีความคิดเห็นว่าหลักสูตรมีความจำเป็นมากในการเตรียมการสอน การได้รับบริหารเอกสารหลักสูตรภายในโรงเรียนและในแต่ละชั้นเรียนมีความเหมาะสม และเพียงพอแก่ความต้องการ และมีปัญหาด้านเวลาเพื่อการศึกษาเอกสารหลักสูตรไม่เพียงพอ
Other Abstract: The purposes of this research were as follows: 1) to evalulate the process of inservice teacher training; 2) to evalulate the teachers’ behaviors in instructional management and moral after the training under the Project of the Improvement of Teaching Learning Efficiency of the Elementary School Teachers, educational region twelve; and 3) to study the condition of using curriculum materials the training. The findings were as follows: 1) facilitators’ preparation, facilitators’ behaviors in recreation activities and moral activities, in summarizing the content of the self-instructional materials, in daily evaluation activities, in watching the video tapes and slides, in reporting the results from practicing instructional activities suggested in the self-instructional materials, and the trainees learning effectiveness met the criteria, 2) facilitators plan in preparation, the trainees’ behaviors in studying self-instructional materials, and facilitators’ management were lower them the criteria, 3) the teachers’ behaviors in instructional management and moral met the criteria, and 4) most teachers used instructional plans and teacher’s handbook in teaching preparation most, and thought that the curriculum was very necessary in teaching’s preparation. The service of curriculum materials in schools and in each class were proper and enough. Teachers did not have enough time in studying curriculum materials.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46864
ISBN: 9745687502
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somthawil_ra_front.pdf10.33 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_ch1.pdf8.55 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_ch2.pdf8.98 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_ch3.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_ch4.pdf10.47 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_ch5.pdf15.6 MBAdobe PDFView/Open
Somthawil_ra_back.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.