Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48099
Title: | ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามแนวคิดของกาเย่ ที่มีต่อความสามารถในการรับรู้ทางด้านมิติสัมพันธ์ของเด็กก่อนวัยเรียน |
Other Titles: | Effects of instructional activety organization according to gagne's approach on spatial relation perception ability of kindergarten children |
Authors: | วรวรรณ เหมชะญาติ |
Advisors: | บุษบง ตันติวงศ์ ศรินธร วิทยะสิรินันท์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Boosbong.T@chula.ac.th Sarinthorn.v@chula.ac.th |
Issue Date: | 2536 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามแนวคิดของกาเย่ ที่มีต่อความสามารถในการรับรู้ทางด้านมิติสัมพันธ์ของเด็กก่อนวัยเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นเด็กก่อนวัยเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 ปีการศึกษา 2535 ของโรงเรียนอนุบาลพิบูลเวศม์ จำนวน 30 คน แบ่งออกเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม โดยวิธีการจับคู่คะแนน เด็กก่อนวัยเรียน กลุ่มทดลอง ได้รับการจัดกิจกรรมตามแผนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามแนวคิดของกาเย่ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการจัดกิจกรรมตามแผนการจัดกิจกรรมของสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ทั้งสอ[ง]กลุ่มได้รับการสอนเป็นเวลา 6 สัปดาห์ รวม 30 แผน เมื่อสิ้นสุดการทดลอง ผู้วิจัยทดสอบความสามารถในการรับรู้ทางด้านมิติสัมพันธ์ของทั้งสองกลุ่ม ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการทดสอบค่าที ภายหลังการทดลอง (t-test) ผลการวิจัยพบว่า เด็กก่อนวัยเรียนกลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนตามแนวคิดของกาเย่มีความสามารถในการรับรู้ทางด้านมิติสัมพันธ์สูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .0005 |
Other Abstract: | The purpose of this study was to investigate the effects of instructional activity organization according to Gagne’s Approach on spatial relation perception ability of Kindergarten children. The study employed a pretest – posttest control group design with matching. Kindergarteners at Piboonvet School were randomly assigned to an Experimental [group] or a control group, each consisting of 15 subjects. Two six – week intervention treatments were administered. The experimental t[r]eatment was the instructional activity organization according to Gagne’s approach wher[e]as the control treatment was the instructional activity organization according to the ONPEC’s approach. The data were gathered and analyzed [using] t-test. The findings indicated that there were significant statistical differences (p < .0005) between the children in the experimental and control group. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48099 |
ISBN: | 9745823961 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Worawan_he_front.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_ch1.pdf | 1.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_ch2.pdf | 7.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_ch3.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_ch4.pdf | 502.99 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_ch5.pdf | 2.12 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Worawan_he_back.pdf | 12.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.