Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48468
Title: การวิเคราะห์และประเมินหนังสือเรียนวิชาสังคมศึกษา ส 605
Other Titles: An analysis and evaluation of the social studies textbooks Soc. 605
Authors: วรัญญา สวัสดิบุตร
Advisors: ลาวัณย์ วิทยาวุฑฒิกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) วิเคราะห์และประเมินหนังสือเรียนวิชาสังคมศึกษา ส 605 ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย จำนวน 4 เล่ม ที่กระทรวงศึกษาธิการอนุญาตให้ใช้เป็นหนังสือเรียนในโรงเรียนซึ่งจัดพิมพ์โดยห้างหุ้นส่วนจำกัดเซ็นทรัลเอ็กซ์เพรสศึกษา สำนักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช สำนักพิมพ์วัฒนาพานิช และสำนักพิมพ์อักษรเจริญทัศน์ ในด้านการจัดทำรูปเล่มและการพิมพ์ ด้านเนื้อหาของหนังสือเรียน ด้านการเขียนและการใช้ภาษา และด้านเครื่องช่วยการเรียนการสอน 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูผู้ใช้หนังสือเรียนวิชาสังคมศึกษา ส 605 ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย ในเขตกรุงเทพมหานคร เกี่ยวกับคุณภาพของหนังสือเรียนทั้ง 4 ด้านดังกล่าว โดยใช้เกณฑ์การวิเคราะห์และประเมินหนังสือเรียนกับแบบสอบถามความคิดเห็นของครูผู้ใช้หนังสือเรียนรายวิชานี้ ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นและได้รับการปรับปรุงแก้ไขจากผู้ทรงคุณวุฒิ แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และนำเสนอผลในรูปของตารางประกอบคำอธิบาย ผลการวิจัยพบว่า 1) การวิเคราะห์และประเมินหนังสือเรียนวิชาสังคมศึกษา ส 605 ตามเกณฑ์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นนั้น พบว่า หนังสือเรียนของสำนักพิมพ์อักษรเจริญทัศน์มีคุณภาพโดยส่วนรวมอยู่ในเกณฑ์ดี ส่วนหนังสือเรียนรายวิชาเดียวกันของสำนักพิมพ์อื่นๆ อยู่ในเกณฑ์ปานกลางถึงดี 2) ครูผู้ใช้หนังสือเรียนวิชาสังคม ส 605 มีความคิดเห็นว่าหนังสือเรียนของห้างหุ้นส่วนเซ็นทรัลเอ็กซ์เพรสศึกษา มีคุณภาพโดยส่วนรวมอยู่ในเกณฑ์ดี ส่วนหนังสือเรียนรายวิชาเดียวกันของสำนักพิมพ์อื่นๆ มีคุณภาพโดยส่วนรวมอยู่ในเกณฑ์ปานกลางถึงดี
Other Abstract: The purposes of this study were to: 1) Analyze and evaluate four social studies textbooks for the upper secondary level (Soc.605) adopted by the Ministry of Education and published by four different publishers: Central Express Suksa Co.,Ltd., Thai Watana Panich Publisher, Watana Panich Publisher and Aksorn Charoen Tat Publisher, in the following four aspects: appearance and publication, content, writing style and language usage, and teaching aids. 2) To study the opinions of the social studies teachers on the quality of these textbooks. The analysis and evaluation of the textbooks were based on the criteria for analysis and evaluation set up by the researcher with the specialists approval. The obtained data were analysed statistically by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation and presented in tables with descriptions. Findings: 1) Based on the criteria of textbook analysis and evaluation set up by the researcher, it was found that the total quality in all aspects of social studies textbook for the upper secondary level by Aksorn Chareon Tat Publisher was good while the total qu[a]lity of those published by other publishers ranged from moderate to good. 2) The social studies teachers who used the social studies textbooks under study opined that the total quality of social studies textbook published by Central Express Suksa Co.,Ltd, was good and the total quality of those published by the other publishers were ranged from moderate to good.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48468
ISBN: 9745761362
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Warunya_sw_front.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_ch1.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_ch2.pdf16.73 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_ch3.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_ch4.pdf20.55 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_ch5.pdf3.51 MBAdobe PDFView/Open
Warunya_sw_back.pdf10.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.