Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49046
Title: การศึกษาขั้นพัฒนาการทางการวาดภาพของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of developmental stages in drawing of students in elementary schools under the jurisdiction of the Bangkok metropolitan administration
Authors: สมสมร ภู่ประกร
Advisors: นิรมล สวัสดิบุตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: จิตรกรรม
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาขั้นพัฒนาการทางการวาดภาพของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดกรุงเทพมหานคร ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) นักเรียนแต่ละกลุ่มอายุโดยส่วนใหญ่มีขั้นพัฒนาการทางการวาดภาพเป็นไปตามเกณฑ์ที่วิคเตอร์ โลเวนเฟลต์ เคยศึกษาค้นพบ และสรุปไว้ ทั้งนี้ยกเว้นนักเรียนกลุ่มอายุ 12/1 – 14/0 ปี ส่วนใหญ่ที่มีพัฒนาการทางการวาดภาพไม่เป็นไปตามเกณฑ์ของวิคเตอร์ โลเวนเฟลด์คือแทนที่จะมีขั้นพัฒนาการอยู่ในขั้นที่ห้าคือ ขั้นการวาดภาพเลียนธรรมชาติ กลับอยู่ในขั้นที่สี่คือ ขั้นที่เด็กเริ่มการเขียนรูปอย่างของจริง 2) ลักษณะการวาดรูปคน การใช้ช่องไฟ การใช้สี และการออกแบบ ของนักเรียนโดยเฉลี่ยอยู่ในระดับที่ตรงตามเกณฑ์ปานกลาง 3) นักเรียนบางคนที่มีพัฒนาการทางการวาดภาพจัดอยู่ในขั้นที่สอง หรือสาม หรือสี่ มีพัฒนาการทางการวาดภาพบางลักษณะข้ามขั้นไปอยู่ในขั้นพัฒนาการที่สูงขึ้น
Other Abstract: The purpose of this research was to study the developmental stages in drawing of students in elementary schools under the jurisdiction of the Bangkok Metropolitan Administration. The findings were 1) the developmental stages in drawing of most students in each age group were consistent with the Viktor Lowenfeld criteria. However, the developmental stage of most students in the12/1 – 14/0 years age group was in the fourth stage (The Dawning Realism) instead of the fifth stage (The Pseudo-Naturalistic Stage); 2) the average ability in drawing human figure and the use of space, colours and design of the students were consistent with the criteria at the moderate level; and 3) some students in the second, third and fourth stages showed some aspects of the ability in drawing at the higher stages.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49046
ISBN: 9745685518
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somsamorn_ph_front.pdf7.99 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_ch1.pdf5.43 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_ch2.pdf15.44 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_ch3.pdf7.9 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_ch4.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_ch5.pdf5.91 MBAdobe PDFView/Open
Somsamorn_ph_back.pdf8.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.