Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51201
Title: ผลของละครสร้างสรรค์ต่อการมองเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กและเยาวชนที่ถูกกระทำทารุณกรรมที่มูลนิธิศูนย์พิทักษ์สิทธิเด็ก : การศึกษานำร่อง
Other Titles: The effect of creative drama on self esteem of abused children and youth at the center for the protection of children's rights foundation : the pilot study
Authors: ถลัชนันท์ ชัยนเรศ
Advisors: ปริชวัน จันทร์ศิริ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะแพทยศาสตร์
Advisor's Email: parichawan@yahoo.com,parichawan@hotmail.com
Subjects: ความนับถือตนเองในเด็ก
ละคร -- แง่จิตวิทยา
ละครบำบัด
เด็กที่ถูกทารุณ
Self-esteem in children
Theater -- Psychological aspects
Psychodrama
Abused children
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยเรื่องผลของละครสร้างสรรค์ต่อการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กที่ถูกกระทำทารุณกรรมที่มูลนิธิศูนย์พิทักษ์สิทธิเด็ก เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อศึกษาผลของละครสร้างสรรค์ต่อการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กและเยาวชนที่ถูกกระทำทารุณกรรมที่มูลนิธิศูนย์พิทักษ์สิทธิเด็ก โดยกลุ่มเป้าหมายที่ผ่านเกณฑ์การคัดเข้าและเกณฑ์การคัดออกจะได้เข้าร่วมกิจกรรมละครสร้างสรรค์เป็นระยะเวลา 7 วัน วันละ 1 ครั้ง ครั้งละ 2 ชั่วโมง ก่อนและหลังการจัดกิจกรรม จะมีการเก็บรวบรวมข้อมูลการเห็นคุณค่าในตนเองของกลุ่มตัวอย่างจากการศึกษาเอกสาร การสังเกตการณ์แบบไม่มีส่วนร่วม (Non-participant Observation) และการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) จากคุณบุญนิสา บุญประสพ นักบำบัดผู้เชี่ยวชาญด้านการทำละครบำบัดของมูลนิธิศูนย์พิทักษ์สิทธิเด็ก ด้วยแนวคำถามที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นจากการศึกษาหาข้อมูล ทบทวนวรรณกรรม และงานวิจัยต่างๆที่เกี่ยวข้องกับการกระทำทารุณกรรม การมองเห็นคุณค่าในตนเอง และละครสร้างสรรค์ ก่อนที่จะนำขึ้นปรึกษาผู้ทรงคุณวุฒิเพื่อการปรับปรุงและแก้ไขให้เกิดความสมบูรณ์ ผลการวิจัยพบว่าผู้นำกิจกรรมและรูปแบบของกิจกรรมละครสร้างสรรค์นั้นเป็นปัจจัยที่ทำให้การเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กที่ถูกกระทำทารุณกรรมในกลุ่มตัวอย่างสูงขึ้น เพราะละครสร้างสรรค์ให้เสรีภาพในการแสดงออกอย่างเต็มที่แก่เด็กที่ถูกกระทำ และผู้นำกิจกรรมก็มีการสื่อสารในเชิงบวกกับเด็กๆเสมอ ไม่ว่าความคิดเห็นของเด็กจะเป็นไปในลักษณะใดก็ไม่มีถูกไม่มีผิด ผู้นำกิจกรรมรับฟังและยอมรับรวมทั้งให้การสะท้อนกลับในเชิงบวก ทำให้เด็กๆรู้สึกดีและมีความสุข มั่นใจและกล้าแสดงออก รู้สึกว่าตัวเองเป็นที่ยอมรับ และมีมุมมองต่อความสามารถในแง่ของการใช้ความคิดสร้างสรรค์ และการพึ่งพาตัวเองได้มากขึ้น แต่การสื่อสารในเชิงลบระหว่างเด็กๆด้วยกันเองเช่นการตำหนิติเตียนด้วยคำพูดที่ทำร้ายความรู้สึก ประกอบกับการขาดการสื่อสารในเชิงบวกเช่นการชื่นชมกันและกัน ส่งผลให้การเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กที่ถูกกระทำทารุณกรรมต่ำลง ทั้งในแง่ของอารมณ์และความสุข ความภูมิใจในตนเอง ความมั่นใจในตนเอง ความกล้าแสดงออก และความรู้สึกเป็นที่ยอมรับจากเพื่อน แต่ในเรื่องของการปรับตัวและความสามารถในการฝ่าฟันอุปสรรคนั้น แม้พบว่ายังคงท้าทายอย่างมาก แต่สุดท้ายเด็กๆก็ช่วยกันทำละครให้สำเร็จลงได้ จึงนับว่าอยู่ในระดับที่ไม่ได้เปลี่ยนไปจากเดิม
Other Abstract: The purpose of this qualitative thesis is to study an effect of creative drama on self esteem of abused children and youth at the center for the protection of children's rights foundation. Four of the target population who passed the inclusion and exclusion criteria were purposively chosen to attend the creative drama activity which lasted 2 hours per time for seven times. Before and after creative drama activity, self esteem of the sample population were collected by studying their mental notes, non-participant observation of researcher and In-depth Interview with Ms. Boonnisa Boonprasop, the therapist who is expert at drama therapy at the center for the protection of children's rights foundation. The questions used in the collecting methodology were created by researcher and approved by the specialist in the field of drama and abused children. The study found the factors that were able to increase self esteem of abused children and youth at the center for the protection of children's rights foundation were the facilitator and the form of creative drama activity. Since creative drama is based on an attitude that all of the ideas are always possible; no matter what the children thought, expressed or acted out were no right and no wrong, the vibe of creative drama activity that was non-judgement provided abused children the freedom to express themselves. Moreover, every time that children dared to express their opinions and show their abilities, the facilitator gave them positive feedbacks which helped increase their happiness, self confidence, the feeling of being acceptable, and made the views towards their own creativity and independence better. However, the study found there was the factor that decreased self esteem of abused children and youth at the center for the protection of children's rights foundation also. It is the negative reaction towards each other of abused children themselves that decreased their happiness, self-pride, self-confidence, and the feeling of being acceptable by friends. Another challenging area of self-esteem which the study found it was hard to build in abused children was an ability to adapt and get through obstacles but the result showed it was still in the same level as it had been before attending the creative drama activity.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สุขภาพจิต
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51201
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.703
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.703
Type: Thesis
Appears in Collections:Med - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5574129430.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.