Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52946
Title: | ผลของการใช้รายการวิทยุโรงเรียนศิลปศึกษาที่มีต่อความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 |
Other Titles: | Effects of the utilization of school radio program in arts on creative thinking of prathom suksa three students |
Authors: | สุดาพร สิทธิเวคิน |
Advisors: | สุกรี รอดโพธิ์ทอง |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | รายการวิทยุ ศิลปกรรม -- การศึกษาและการสอน ความคิดสร้างสรรค์ นักเรียนประถมศึกษา Radio programs Art -- Study and teaching Creative thinking |
Issue Date: | 2535 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้รายการวิทยุโรงเรียนศิลปศึกษา ที่มีต่อความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1. แบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์โดยอาศัยรูปภาพแบบ ก. (Torrance Test of Creative Thinking, Figural Form A.) ของ ดร.อี พอล ทอร์แรนซ์ 2. รายการวิทยุโรงเรียนศิลปศึกษา สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ของศูนย์เทคโนโลยีทางการศึกษา กรมการศึกษานอกโรงเรียน กระทรวงศึกษาธิการ 3. คู่มือการสอนวิทยุโรงเรียนศิลปศึกษา สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ตัวอย่างประชากรคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนแม่พระฟาติมา กรุงเทพมหานคร จำนวน 2 ห้องเรียน ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย จากนักเรียนจำนวน 5 ห้องเรียน ได้จำนวนกลุ่มตัวอย่าง 100 คน หลังจากการทดสอบความคิดสร้างสรรค์ของกลุ่มตัวอย่างก่อนการเรียนแล้ว จึงทำการทดลองด้วยรายการวิทยุโรงเรียน สัปดาห์ละครั้ง เป็นเวลา 4 สัปดาห์ แล้วทดสอบความคิดสร้างสรรค์ของกลุ่มตัวอย่างงหลังการเรียน ผลการวิจัยพบว่า การใช้รายการวิทยุโรงเรียนศิลปศึกษา ช่วยให้นักเรียนมีความคิดสร้างสรรค์สูงขึ้น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the effects of the utilization of School Radio Program in arts on creative thinking of prathom suksa three students. The instruments used in this research were: 1. Torrance Test of Creative Thinking, Figural Form A. 2. 4 School Radio Programs in arts 3. School Radio Teacher’s Handbook. Sampling group of the population were students from Fatima School, these 2 classes (100 students) were selected from 5 classes of prathom suksa three by means of simple random sampling. After pre-test, the samples were then taught with School Radio Program in arts once a week for 4 weeks. After that, they were examined with the same test. The result showed that School Radio Program in arts increased student’s creative thinking statistically at .05. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52946 |
ISBN: | 9745819085 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sudaporn_si_front.pdf | 599.23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_ch1.pdf | 801.83 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_ch2.pdf | 3.91 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_ch3.pdf | 381.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_ch4.pdf | 251.14 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_ch5.pdf | 385.83 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sudaporn_si_back.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.