Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55592
Title: การหาตำแหน่งความผิดพร่องในระบบจำหน่ายไฟฟ้าโดยการวิเคราะห์แรงดันตกชั่วขณะ
Other Titles: FAULT LOCTION IN DISTRIBUTION SYSTEMS BASED ON ANALYSIS OF VOLTAGE SAGS
Authors: กิตติธัช ไกรเกียรติ
Advisors: ธวัชชัย เตชัสอนันต์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Thavatchai.T@Chula.ac.th,tayjasanant@yahoo.ca,taytaycu@gmail.com
Subjects: การจ่ายพลังงานไฟฟ้า
Electric power distribution
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้ศึกษาวิธีการระบุตำแหน่งผิดพร่องในระบบจำหน่ายไฟฟ้า วิธีการที่นำเสนอประยุกต์ใช้คุณลักษณะของแรงดันตกชั่วขณะเทียบกับความยาวสายป้อน ซึ่งแบ่งพฤติกรรมของแรงดันตกชั่วขณะออกเป็น 2 ส่วนคือ แรงดันตกตำแหน่งก่อนความผิดพร่องและแรงดันตกตำแหน่งหลังความผิดพร่อง โดยใช้กระบวนการกำลังสองน้อยที่สุด และการระบุเส้นทางเดินของสายผิดพร่องจากสถานีไฟฟ้าจากการพิจารณาตำแหน่งของแรงดันตกชั่วขณะที่วัดได้ ซึ่งเหตุการณ์ผิดพร่องและกระบวนการที่นำเสนอจำลองในโปรแกรม DIgSILENT/MATLAB ใช้จำลองข้อมูลจากระบบทดสอบ IEEE 34 บัส ที่ระดับแรงดันปานกลาง เพื่อทดสอบลักษณะของความผิดพร่องและผลกระทบจากความซับซ้อนของระบบจำหน่าย วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ยังศึกษาผลกระทบของตำแหน่งผิดพร่อง ความต้านทานผิดพร่อง จำนวนข้อมูลวัด การเปลี่ยนแปลงของโหลด และชนิดความผิดพร่อง เพื่อเป็นแนวทางในการนำไปประยุกต์ใช้ในระบบจำหน่ายอื่นๆ
Other Abstract: This thesis studies a fault location method in distribution systems. The proposed method applies characteristics of voltage sags compared to the line length of feeders. Voltage sag behaviors are separated into two parts: voltage sags before and after the fault point using least square error and fault path detection from a substation to analyze voltage sag locations. Fault events and the proposed method are simulated using DIgSILENT/MATLAB under an IEEE 34-bus MV test system to analyze the effects of fault characteristics and the complexity of the distribution systems. This thesis also studies the effect of fault distances, fault resistances, a number of measurement points, load variations, and fault types to be a guideline for other distribution systems.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55592
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.967
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.967
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5870377221.pdf3.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.