Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55676
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างการเป็นผู้สนับสนุนกีฬากับการจดจำตราสินค้าของผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทย
Other Titles: RELATIONSHIP BETWEEN SPORTS SPONSORSHIP AND BRAND RECOGNITION OF RUNNERS IN MARATHON TOURNAMENT IN THAILAND
Authors: สิรินาถ พูลภาพ
Advisors: เทพประสิทธิ์ กุลธวัชวิชัย
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา
Advisor's Email: Tepprasit.G@Chula.ac.th,Tepprasit.g@chula.ac.th
Issue Date: 2559
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นการเป็นผู้ให้การสนับสนุนในการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทยของนักวิ่งมาราธอน และศึกษาการเป็นผู้สนับสนุนกีฬาที่ส่งผลต่อการจดจำตราสินค้าของผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทย จำนวน 402 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามและนำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า 1. ผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนมีความคิดเห็นต่อการสนับสนุนกีฬา โดยรวมอยู่ในระดับมากและในรายด้านทุกด้านอยู่ในระดับมากด้วย 2. ผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนมีระดับความจำต่อการจดจำตราสินค้า โดยรวมอยู่ในระดับมากและในรายด้านทุกด้านอยู่ในระดับมากด้วย 3. ความสัมพันธ์ระหว่างการเป็นผู้สนับสนุนกีฬากับการจดจำตราสินค้าของผู้เข้าร่วมการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทย พบว่า การเป็นผู้สนับสนุนกีฬามีความสัมพันธ์กับการจดจำตราสินค้าในการแข่งขันวิ่งมาราธอนในประเทศไทย อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 เมื่อจำแนกค่าสัมประสิทธิ์การถดถอย พบว่า การเป็นผู้สนับสนุนกีฬามีอิทธิพลทางบวก(β = 0.763) ในส่วนของการเป็นผู้สนับสนุนกีฬาในรายด้านทั้ง 7 ด้าน พบว่า มีความสัมพันธ์กับการจดจำตราสินค้า อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยเมื่อจำแนกจากค่าสัมประสิทธิ์การถดถอย พบว่าทุกด้านมีอิทธิพลทางบวก และด้านที่มีผลกระทบต่อการจดจำตราสินค้ามากที่สุดได้แก่ ด้านการสนับสนุนกีฬาแบบเจาะจงประเภทกีฬา และด้านการสนับสนุนกิจกรรม รองลงมาคือด้านการสนับสนุนนักกีฬา ด้านการสนับสนุนผ่านช่องทางการสื่อสาร ด้านการสนับสนุนสถานที่ ด้านการสนับสนุนหน่วยงานหรือองค์กรที่ดูแล และด้านที่มีอิทธิพลน้อยที่สุดคือการสนับสนุนสโมสรหรือทีมกีฬา
Other Abstract: This research intends to study about the opinions of runners for being sports sponsorship in Thailand marathon tournaments and analysis the relationship between being sports sponsorship and brand recognition of runners in Thailand marathon tournaments. A total of 402 subjects consisted of randomly selected runners in Thailand marathon tournaments. The questionnaires were used as a survey tool. Data were analyzed statically by using mean, standard deviation and multiple regression to select the greatest impacted variables on sports sponsorship and brand recognition. Result of the research 1. Mostly Thailand marathon runners had a high level of agreement for being sports sponsorship, overall and every aspect 2. Also the runners had a high level of agreement for brand recognition, overall and every aspect. 3. The relationship between being sports sponsorship and brand recognition of runners in Thailand marathon tournament was found that, being sports sponsorship was statistical significant difference at 0.05 level to brand recognition. As classified by the coefficient of regression, it was found that sports sponsors had a positive influence (β = 0.763). In terms of being sport sponsorship all 7-factor was found that, all factors related to brand recognition, statistical significant difference at 0.05 level. By classified by the coefficient of regression found that all factors have a positive influence. By the way,Sport-Specific Sponsorship and Event Sponsorship had the greatest impact on brand recognition respectively followed by Athlete Sponsorship, Media-Channel Sponsorship, Facility Sponsorship, Governming-Body Sponsorship, and Team Sponsorship.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิทยาศาสตร์การกีฬา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/55676
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2016.784
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2016.784
Type: Thesis
Appears in Collections:Spt - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5878329639.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.