Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56627
Title: | ผลของการจัดกิจกรรมตามแนวคิดนีโอฮิวแมนนิส ที่มีต่อความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา |
Other Titles: | Effects of providing activities based on neo-humanist on self-confidence of Prathom Suksa One mantally retarded students |
Authors: | วิวรรณ ศรีกุศลานุกูล |
Advisors: | ศรินธร วิทยะสิรินันท์ เกียรติวรรณ อมาตยกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล Kiatiwan.A@Chula.ac.th |
Subjects: | เด็กปัญญาอ่อน -- การศึกษา มนุษยนิยม จิตวิทยามนุษยนิยม ความเชื่อมั่นในตนเองในเด็ก ความบกพร่องทางสติปัญญา Children with mental disabilities -- Education Humanism Humanistic psychology Self-confidence in children Mental retardation |
Issue Date: | 2538 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดกิจกรรมตามแนวคิดนีโอฮิวแมนนิสที่มีต่อความเชื่อมั่นในตนเองในด้าน 1) การกล้าแสดงออกต่อหน้าผู้อื่น 2) การเป็นตัวของตัวเอง 3) การปรับตัวเข้ากับสิ่งแวดล้อมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีทื่ 1 ที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 พิเศษ ปีการศึกษา 2537 ของโรงเรียนวัดหนัง จำนวน 10 คน ผู้วิจัยดำเนินการทดลองโดยการนำแผนการจัดกิจกรรมตามแนวคิดนีโอฮิวแมนนิสไปสอนนักเรียนเป็นเวลา 10 สัปดาห์ และสังเกตพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียนด้วยแบบสังเกตและประเมินพฤติกรรมนักเรียนทุก 2 สัปดาห์ รวม 6 ครั้ง เมื่อครบกำหนดการทดลองรวบรวมคะแนนพฤติกรรมความเชื่อมั่นในตนเองของนักเรียนมาวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้โปรแกรม MINITAB ผลการวิจัยพบว่านักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา มีความเชื่อมั่นในตนเองด้านการกล้าแสดงออกต่อหน้าผู้อื่น ด้านการเป็นตัวของตัวเอง ด้านการปรับตัวเข้ากับสิ่งแวดล้อม และผลรวมทั้งสามด้านสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 และความเชื่อมั่นในตนเองทุกด้านสูงขึ้นตามลำดับจำนวนครั้งของการจัดกิจกรรมตามแนวคิดนีโอฮิวแมนนิส |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the effects of Neo-humanist activities on self-confidence of Prathom Suksa one menatally retarded students consisting of 3 categories: 1) self-expression in front of people, 2) self-reliance, and 3) adjustment to environment. The subjects were 10 mentally retarded students in Prathom Suksa one at Wat Nang school, academic year 1994. The Neo-humanist activities were provided to the subjects during the 10-week period. 6 observations and scorings were conducted every two weeks. Statistical analysis was done after the final activity using the MINITAB program. The results showed that the score of individual category and the overall score increased significantly after completion of Neo-humanist activities (p < 0.001). Furthermore, the increase of the score of individual category and the overall score were highly dependent on the increase of the number of activities provided to the subjects. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56627 |
ISBN: | 9746321765 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wiwan_sr_front.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_ch1.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_ch2.pdf | 6.84 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_ch3.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_ch4.pdf | 4.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_ch5.pdf | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wiwan_sr_back.pdf | 10.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.