Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56854
Title: สภาพการส่งเสริมของผู้ปกครองทางด้านการเรียน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดกรุงเทพมหานคร
Other Titles: State of parents' provision for learning of prathom suksa six students in elementary schools under the Jurisdiction of the Bangkok Metropolitan Administration
Authors: สมใจ กล้าหาญ
Advisors: วรรณี ศิริโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ผู้ปกครองกับเด็ก
โรงเรียนประถมศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
นักเรียนประถมศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Parent and child
Elementary schools -- Thailand -- Bangkok
School children -- Thailand -- Bangkok
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการส่งเสริมของผู้ปกครองทางด้านการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างประชากรประกอบด้วยนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนประถมศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2534 จำนวน 480 คน และผู้ปกครองนักเรียนที่เป็นตัวอย่างประชากร 120 คน รวมตัวอย่างประชากรทั้งหมด 600 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามนักเรียน แบบสอบถามผู้ปกครองและแบบสำรวจสภาพที่อยู่อาศัย ผลการวิจัยพบว่า 1. การส่งเสริมของผู้ปกครองทางด้านการเรียนของนักเรียน ซึ่งแบ่งเป็น 4 ด้าน คือ การส่งเสริมการใช้ภาษา การแนะแนวทางวิชาการ การส่งเสริมให้มีนิสัยที่ดีในการทำงาน การส่งเสริมให้สำรวจและอภิปรายแนวความคิดและเหตุการณ์ต่าง ๆ ผู้ปกครองปฏิบัติทั้ง 4 ด้านอยู่ในระดับปานกลางเมื่อพิจารณาแต่ละด้านพบว่า การส่งเสริมให้มีนิสัยที่ดีในการทำงาน ผู้ปกครองปฏบัติยอยู่ในระดับมากและนักเรียนมีการรับรู้ในการส่งเสริมของผู้ปกครองอยู่ในระดับปานกลาง 4 ด้านด้วย 2. การศึกษาเป็นรายข้อพบว่า ข้อที่ผู้ปกครองปฏิบัติเรียงตามลำดับจากมากไปหาน้อย ดังนี้ผู้ปกครองร้อยละ 95.79 ห้ามปรามหรือตักเตือนเมื่อนักเรียนพูดคำหยาบ ผู้ปกครองร้อยละ 94.47 ดูแลให้นักเรียนทำความสะอาดสถานที่และอุปกรณ์ แล้วเก็บเข้าที่ให้เรียบร้อยในการทำงานทุกครั้งและผู้ปกครอง ร้อยละ 93.44 จัดหาอุปกรณ์การเรียนให้นักเรียนตามต้องการ ส่วนข้อที่ปฏิบัติน้อยที่สุด คือ ผู้ปกครองร้อยละ 36.72 ให้นักเรียนเขียนบันทึกค่าใช้จ่ายและเหตุการณ์ประจำวัน 3. นักเรียนพอใจในการปฏบัติของผู้ปกครองมากที่สุด คือ นักเรียนร้อยละ 92.60 พอใจที่ผู้ปกครองจัดหาอุปกรณ์การเรียนให้ตามต้องการ และนักเรียนร้อยละ 13.16 ไม่พอใจที่ผู้ปกครองให้ทำการบ้าน และทบทวนบทเรียนก่อนทำอย่างอื่นและต้องทำงานที่ได้รับให้เสร็จ จึงจะไปทำอย่างอื่นได้
Other Abstract: The purpose of this research was to study the parents’ provision in learning of Prathom Suksa six students in elementary schools under the jurisdiction of the Bangkok Metropolitan Administration. Samples were 480 Prathom Suksa six students in the second semester of the academic year 1991 and 120 students’ parents. The total number of samples was 600. Research instruments were students’ questionnaires, parents’ questionnaires and a residential surveying form. Findings 1. The parents’ provision is students’ learning was divided into 4 parts : Language’s usage provision; academic guidance; good working habits; survey and discussion of thoughts and current issues. The finding indicated that parents’ provision in learning was at the mid-level in each part, parents’ provision about good working habits was at the high level and parents’ provision in learning as perceived by students was at mid-level in every part. 2. From the item analysis, it was fund that the items which the parents’ performed from high to low level respectively were 95.79 percent of the parents forbade or warned students not to speak cursed words; 94.47 percent of the parents made the students clean the places, tool and keep them immediately in their places after finishing their work every time and 93.44 percent of the parents provide learning utensils as the students needed. The item which was the least performed was that 36.72 percent of the parents made the students record their expenditures and daily events. 3. Concerning students’ satisfaction 92.60 percent of the students were satisfied with parents’ preparation of utensils needed and 13.16 percent of students were not satisfied with parents who made them do their homework, revise lessons and finish assignments before doing other things.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/56854
ISBN: 9745824836
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somjai_kl_front.pdf717.74 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_ch1.pdf807.23 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_ch2.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_ch3.pdf544.61 kBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_ch4.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_ch5.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open
Somjai_kl_back.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.