Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57209
Title: ยานพาหนะจริงแบบย่อส่วนสำหรับการจำลองทางพลศาสตร์
Other Titles: Scaling vehicle for dynamic simulation
Authors: ปริญญา วัฒนนุกูลชัย
Advisors: วิทยา วัณณสุโภประสิทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: รถยนต์ -- พลศาสตร์ -- การจำลองระบบ
รถยนต์ -- พลศาสตร์
Automobiles -- Dynamics -- Simulation methods
Automobiles -- Dynamics
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ เป็นงานวิจัยที่ศึกษาออกแบบและพัฒนายานพาหนะจริงแบบย่อส่วน สำหรับการจำลองทางพลศาสตร์ โดยใช้หลักกาารทางวิศวกรรมพัฒนาให้มีพฤติกรรมเชิงพลศาสตร์สมมุลกับพลศาสตร์ของยานพาหนะจริง โดยมุ่งใช้ต้นแบบนี้ในการจำลองความเสมือนจริงในสภาพแวดล้อมย่อส่วนร่วมกับมนุษย์ การออกแบบได้ยึดตามหลักทฤษฎีการวิเคราะห์เชิงมิติและวิธีการจัดกลุ่มของตัวแปรไร้มิติ รวมถึงการออกแบบและติดตั้งอุปกรณ์ตรวจวัดข้อมูลบนตัวยานพาหนะจริงแบบย่อส่วน เช่น ความเร่งเชิงเส้นในแนวแกน x, y, z ความเร็วที่ล้อและมุมเลี้ยวที่ล้อ, ภาพการเคลื่อนที่จากกล้องวีดีโอ, อุปกรณ์ส่งข้อมูลแบบไร้สาย ซึ่งตำแหน่งในการติดตั้งอุปกรณ์ทั้งหมดนี้จะต้องสอดคล้องกับทฤษฏีการวิเคราะห์เชิงมิติและวิธีการจัดกลุ่มของพาย เพื่อให้มีพลศาสตร์ที่คล้ายคลึงกับยานพาหนะจริง นอกจากนั้นในกระบวนการพัฒนา ได้สร้างอุปกรณ์และเครื่องมือทดสอบสำหรับปรับวัดค่าต่าง ๆ เช่น โมเมนต์แกนเฉื่อย และ ค่าสัมประสิทธิ์ความแข็งเกร็งเลี่ยวของยางรถ และได้นำแบบจำลองทางคณิตศาสตร์สองมิติสำหรับทำนายพฤติกรรมของยานพาหนะจริงแบบย่อส่วน โดยทำการทดลองการเปลี่ยนเลนและการขับเป็นวงกลมโดยได้นำเสนอและวิเคราะห์ผลการทดลอง
Other Abstract: This research describes a study and development of a scaled vehicle. The scaled vehicle has engineered to have dynamic behaviors equivalent to those of real vehicle. The main purpose is to use the scaled vehicle in a scaling environment interactively with human operator. The scaled vehicle is designed and constructed based on dimensionless analysis and Pl's theorem. Essential parameters are carefully adjusted to have dynamic similarity equivalent with real scaled vehicle. The prototype equipped with sensors, instrument, wireless communication system, controller, and vision on board. Several measurement devices were developed for measuring moment of inertia, and cornering stiffness coefficients. In this work, a 2D dynamic model is applied to predict the behavior of the vehicle. We set up two experiments on the scaled vehicle prototype. We tested the scaled vehicle in skid pad and lane change experiments. The experimental results are provided and discussed. Department
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมเครื่องกล
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57209
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.2073
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.2073
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
parinya_wa_front.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch1.pdf411.66 kBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch2.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch3.pdf793.62 kBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch4.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch5.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch6.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch7.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch8.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch9.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_ch10.pdf664.44 kBAdobe PDFView/Open
parinya_wa_back.pdf9.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.