Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59010
Title: | ผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครที่มีต่อความเห็นคุณค่าในตนเองของกลุ่มสตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลาง |
Other Titles: | Effects of organizing non-formal education activities using theatre process towards the women's self-esteem in Central Welfare and Vocational Training Centre for Women |
Authors: | อัจจณา ธูปแพ |
Advisors: | เกียรติวรรณ อมาตยกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | kiatiwanamatyakul@yahoo.com |
Subjects: | การศึกษานอกระบบโรงเรียน กิจกรรมการเรียนการสอน ความนับถือตนเอง Non-formal education Activity programs in education Self-esteem |
Issue Date: | 2551 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลของการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครโดยสอดแทรกแนวคิดการเรียนรู้ของผู้ใหญ่ที่มีต่อความเห็นคุณค่าในตนเองของกลุ่มสตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลาง 2) เปรียบเทียบความรู้ก่อนและหลังจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครโดยสอดแทรกแนวคิดการเรียนรู้ของผู้ใหญ่ที่มีต่อความเห็นคุณค่าในตนเองของกลุ่มสตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลาง และ 3) ศึกษาความพึงพอใจในการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครที่มีต่อความเห็นคุณค่าในตนเองของกลุ่มสตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลาง ใช้การวิจัยกึ่งทดลองโดยรูปแบบการทดลองมีการทดสอบก่อนและหลังการทดลอง กลุ่มตัวอย่างเป็นสตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลาง จังหวัดนนทบุรี จำนวน 20 คน ทำการประเมินการเห็นคุณค่าในตนเองโดยใช้กระบวนการละครที่สอดแทรกแนวคิดการเรียนรู้ของผู้ใหญ่กับกลุ่มตัวอย่าง กลุ่มทดลองเข้าร่วมกิจกรรมเป็นเวลา 10 วัน ๆ ละ 2 ชั่วโมง รวมทั้งสิ้น 20 ชั่วโมงหลังการทดลอง 1 วัน ทำการประเมินความเห็นคุณค่าในตนเอง การวิจัยครั้งนี้วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์สถิติ t-test ผลการศึกษาพบว่า 1) สตรีในศูนย์สงเคราะห์และฝึกอาชีพสตรีภาคกลางจังหวัดนนทบุรีมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้หลังการทดลองการจัดกิจกรรมสูงกว่าก่อนการจัดกิจกรรม 2)กลุ่มทดลองเข้าร่วมกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครที่สอดแทรกแนวคิดการเรียนรู้ของผู้ใหญ่ มีคะแนนเฉลี่ยของการเห็นคุณค่าในตนเองหลังการจัดกิจกรรมสูงกว่าก่อนการจัดกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) กลุ่มทดลองมีระดับความพึงพอใจใจการจัดกิจกรรมการศึกษานอกระบบโรงเรียนโดยใช้กระบวนการละครที่สอดแทรกแนวคิดการเรียนรู้ของผู้ใหญ่ อยู่ในระดับมาก |
Other Abstract: | The purposes of this study were to 1) study effects of organizing non-formal education activities using theatre process towards the women’s self-esteem in central welfare and vocational training centre for women in Nondhaburi province;2) compare the effects of organizing non-formal education activities using theatre process towards the women’s self-esteem in central welfare and vocational training centre for women in Nondhaburi province and 3) study the satifuction of participants in the non-formal education activities using theatre process towards the women’s self-esteem in central welfare and vocational training centre for women in Nondhaburi province. This was Quasi Experimental Research and used the Pre-test and Post-test Group Design. The research samples were 20 women in the central welfare and vocational training centre for women Nondhaburi province. The time duration of the non-formal education activities were 20 hours,2 hours per day for 10 days. The data were analyzed by using percentage(%),mean ( ) , Standard Deviation (S.D.) and t-test . The results were as follows: 1.Women in the Centre welfare and vocational training centre for women gained higher level of learning achievement. 2.The experimental group participated in non-formal education activities base on the adult learners’ concept added gained higher level of self-esteem. 3.The experimental group participated in non-formal education activities at .01 based on adult learners’ concept added reparted the high level of program satisfaction level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษานอกระบบโรงเรียน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/59010 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.2021 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2008.2021 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
atchana_th_front.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_ch1.pdf | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_ch2.pdf | 7.41 MB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_ch3.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_ch4.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_ch5.pdf | 715.45 kB | Adobe PDF | View/Open | |
atchana_th_back.pdf | 3.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.