Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62967
Title: | Role Of Assurance On The Enhancement Of Value-Relevance Of Corporate Social Responsibility Disclosure |
Other Titles: | บทบาทของการให้ความเชื่อมั่นที่มีต่อการเพิ่มความมีประโยชน์ต่อการตัดสินใจของการเปิดเผยข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคม |
Authors: | Pimolwan Chayapornkul |
Advisors: | Aom-orn Jaikengkit |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Commerce and Accountancy |
Advisor's Email: | Aim-Orn.J@Chula.ac.th |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Investors have become increasingly aware that annual financial reporting alone cannot provide all salient information about a firm. The non-financial information such as CSR information is also important and useful. However, the disclosure of non-financial information, especially the separate CSR report, is voluntary. In addition, the assurance for CSR reporting is also currently the firm’s voluntary. Therefore, this research aims to investigate whether the disclosure of CSR represents the value-relevant information for investors and to investigate whether the assurance of CSR disclosure also represents the value-relevant information. Unlike prior studies which focused on the availability of assurance statement, this research further explores whether investors value the content of assurance statements. In addition, this research also investigates about the type of assurance providers and the level of assurance. The samples used in this research are the firms listed in the London Stock Exchange Market (FTSE) from 2011 to 2015. The results reveal that the availability of CSR disclosure which is a type of non-financial information positively associated to a firm’s market value. This implied that not only financial information, investors also value non-financial information such as CSR information. In addition, the results show that both the availability of assurance statements and the content indicated in assurance statements provided value-relevant information for investors. This implied that the assurance enhances value-relevance of CSR disclosure and investors value substance of CSR assurance statement as well as its form. Moreover, the result shows that type of assurance providers appeared to affect firm’s market value. This implies that investors perceive the assurance statement as more valuable when it is provided by accounting professionals (e.g. auditors). However, the result does not show any significant effect of level of assurance to firm’s market value. |
Other Abstract: | นักลงทุนเริ่มตระหนักว่ารายงานทางการเงินประจำปีนั้นไม่อาจให้ข้อมูลที่สำคัญทั้งหมดของกิจการได้ ข้อมูลที่ไม่ใช่ข้อมูลทางการเงิน เช่น ข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กร ก็มีความสำคัญและมีประโยชน์เช่นเดียวกัน อย่างไรก็ตาม การเปิดเผยข้อมูลที่ไม่ใช่ข้อมูลทางการเงินโดยเฉพาะอย่างยิ่งรายงานความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรยังเป็นไปตามความสมัครใจ นอกจากนี้ การให้ความเชื่อมั่นต่อการรายงานความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรก็ยังคงเป็นตามความสมัครใจของกิจการเช่นกัน ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์ของเพื่อศึกษาว่าการเปิดเผยข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรมีประโยชน์ต่อการตัดสินใจของนักลงทุนหรือไม่ และศึกษาว่าการให้ความเชื่อมั่นสำหรับการเปิดเผยข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรให้ข้อมูลที่มีประโยชน์ต่อการตัดสินใจหรือไม่ งานวิจัยนี้แตกต่างจากผลการศึกษาที่ผ่านมาซึ่งมุ่งเน้นที่การออกรายงานความเชื่อมั่น โดยงานวิจัยนี้ศึกษาว่านักลงทุนให้ความสำคัญกับเนื้อหาในรายงานความเชื่อมั่นหรือไม่ รวมทั้งการศึกษาถึงประเภทของผู้ให้บริการงานให้ความเชื่อมั่นและระดับของความเชื่อมั่นด้วย ตัวอย่างที่ใช้สำหรับงานวิจัยนี้ คือ บริษัทที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์ลอนดอนในช่วงปี ค.ศ. 2011 ถึง 2015 ผลการวิจัยพบว่าการเปิดเผยข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรซึ่งเป็นข้อมูลที่ไม่ใช่ข้อมูลทางการเงินมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับมูลค่าตลาดของกิจการ สามารถอนุมานได้ว่านอกจากข้อมูลทางการเงินแล้ว นักลงทุนให้ความสำคัญกับข้อมูลที่ไม่ใช่ข้อมูลทางการเงินอย่างเช่นข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรด้วย นอกจากนี้ การออกรายงานความเชื่อมั่นและเนื้อหาที่ระบุในรายงานความเชื่อมั่นให้ข้อมูลที่มีประโยชน์ต่อการตัดสินใจของนักลงทุน ซึ่งอนุมานได้ว่าการให้ความเชื่อมั่นช่วยเพิ่มคุณค่าของการเปิดเผยข้อมูลความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์กรและนักลงทุนให้ความสำคัญต่อการออกรายงานความเชื่อมั่นรวมทั้งข้อเท็จจริงที่ระบุในรายงานความเชื่อมั่นด้วยเช่นกัน นอกจากนี้ ผลการศึกษายังพบว่าประเภทของผู้ให้บริการงานให้ความเชื่อมั่นมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับมูลค่าตลาดของบริษัท ซึ่งอนุมานได้ว่านักลงทุนมีมุมมองว่ารายงานความเชื่อมั่นที่จัดทำโดยผู้ที่อยู่ในวิชาชีพบัญชี เช่น ผู้สอบบัญชี จะมีคุณค่ามากกว่า อย่างไรก็ตาม ผลการศึกษาไม่พบผลกระทบที่มีนัยสำคัญของระดับของความเชื่อมั่นที่มีต่อมูลค่าตลาดของกิจการ |
Description: | Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2017 |
Degree Name: | Doctor of Philosophy |
Degree Level: | Doctoral Degree |
Degree Discipline: | Accountancy |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62967 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.2 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2017.2 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Acctn - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5583055026.pdf | 2.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.