Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65688
Title: การหาที่ตั้งของศูนย์กระจายสินค้าและเส้นทางการขนส่งที่มีข้อจำกัดด้านเวลาในการส่งมอบ
Other Titles: Capacitated location routing problem with time window constraints
Authors: ชยธัช เผือกสามัญ
Advisors: ปวีณา เชาวลิตวงศ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Paveena.C@Chula.ac.th
Subjects: การกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค
การบริหารงานโลจิสติกส์
การขนส่งสินค้า
Physical distribution of goods
Business logistics
Commercial products -- Transportation
Issue Date: 2546
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้ทำการศึกษาถึงการออกแบบระบบขนส่ง โดยสนใจปัญหาการหาที่ตั้งของสถานประกอบการ และปัญหาการจัดเส้นทางการเดินรถซึ่งปัญหาทั้งลองเป็นปัญหาที่มีความเกี่ยวเนื่องต่อกัน การแก้ปัญหาทำโดยรวมสองปัญหาเข้าด้วยกันเป็น ปัญหาการหาที่ตั้งของศูนย์กระจายสินค้าและเส้นทางการขนส่ง ซึ่งปัญหานี้เป็นแบบ เอ็นพี-ฮาร์ด (NP-hard) สำหรับงานวิจัยนี้ได้นำเสนอวิธีการทางฮิวริสติกโดยประยุกต์ใช้ ตาบูเสริจช์ ร่วมกับ 2-Interchange Algorithm ในการแก้ปัญหา โดยทำการหาที่ตั้งของศูนย์กระจายสินค้าพร้อมกับหาเส้นทางการขนส่งไปพร้อม ๆ กัน และวัดผลโดยการเปรียบเทียบกับการแก้ปัญหาทั้งสองแบบแยกจากกัน โดยผลการทดสอบความสามารถในการหา คำตอบของฮิวริสติกที่ได้นำเสนอพบว่าให้คำตอบที่พัฒนาขึ้นโดยเฉลี่ย 10.78 % และสามารถใช้ได้กับปัญหาขนาดใหญ่ประมาณ 100 โนดความต้องการได้
Other Abstract: This paper studies on distribution systems, the location of the distribution facilities and the routing of the vehicles from these facilities are interdependent. The location routing problem (LRP), which combines the facility location and the vehicle routing decisions, is NP-hard. This paper has propsed a combined Tabu search and 2-interchange heuristic. The solutions from heuristic have been compared with solutions of facility location problem (FLP) and vehicle routing problem (VRP) solving independently. An extensive computational study shows that the proposed heuristic achieves an improvement of 10.78% by average and it can solve a problem as large as 100 nodes.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65688
ISSN: 9741758189
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chayathuch_ph_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ804.94 kBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_ch1_p.pdfบทที่ 1719.07 kBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_ch2_p.pdfบทที่ 21.05 MBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_ch3_p.pdfบทที่ 3880.77 kBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_ch4_p.pdfบทที่ 42.51 MBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_ch5_p.pdfบทที่ 5711.38 kBAdobe PDFView/Open
Chayathuch_ph_back_p.pdfรายการอ้างอิง และภาคผนวก1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.