Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70666
Title: Implementation of a customer relationship management system in an industrial equipment company
Other Titles: การนำระบบลูกค้าสัมพันธ์ไปใช้ในบริษัทอุปกรณ์ทางด้านอุตสาหกรรม
Authors: Anuchit Apichatanakul
Advisors: Chuvej Chansa-ngavej
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Chuvej@Gmail.com
Subjects: Customer relations -- Management
Customer services
ความสัมพันธ์กับลูกค้า -- การบริหาร
บริการลูกค้า
Issue Date: 2004
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: This research aims to study, analyze, and improve the business process of the case study company, i.e. an industrial equipment company, in order to improve customer service, increase customer loyalty, reduce operation cost, and reduce error in the process. This research is also based on industrial engineering and engineering management knowledge such as business process design, and work measurement. After studying the existing business process, it is found that it is inefficiency and ineffectiveness business process especially in communication and collaborative with the customer. Because of poor business process, unclear policy from management, no result measurement, and lack of information. All the problems are the bases for analyzing and defining the way of improvement. The method of improvement is to implement the customer relationship management in customer service department, sales department, logistic department and engineering department along with the measurement system of the result. After implementation, the result is reduce customer complaint 25%, reduce customer left company 23%, increase new customer 42% and 40% of new customer is come directly from customer relationship management, reduce operating cost 20% when compare to before and after the implementation of customer relationship management. Moreover, customer relationship management will increase the competitive advantage for the company in the future.
Other Abstract: การวิจัยนี้มุ่งเน้นการวิเคราะห์ และการปรับปรุงการทำงานของบริษัทตัวอย่างที่ธุรกิจเกี่ยวกับสินค้าอุปกรณ์ทางด้านอุตสาหกรรม เพื่อที่จะเพิ่มคุณภาพในการบริการให้แก่ลูกค้า เพิ่มความจงรักภักดีของลูกค้าต่อบริษัท ลดค่าใช้จ่ายในการทำงาน และลดความผิดพลาดในการทำงาน การวิจัยครั้งนี้ใช้ความรู้ทางวิศวกรรมอุตสาหการและวิศวกรรมการจัดการในการวิจัยอาทิ เช่น การวางระบบการทำงาน การวัดการทำงาน เป็นต้น ภายหลังการศึกษาระบบการทำงานในปัจจุบันพบว่าระบบการทำงานของบริษัทมีปัญหาในการสื่อสารกับลูกค้าและมีการร่วมมือในการทำงานที่จำกัด เนื่องจากการขาดระบบการทำงานที่ดี ไม่มีนโยบายที่ชัดเจน ไม่มีการวัดผลที่ชัดเจน ขาดข้อมูลที่เหมาะสมในการให้บริการ และการทำงานที่ไม่เป็นเอกภาพ ซึ่งปัญหาและข้อมูลที่กล่าวใปแล้วข้างต้นจะเป็นข้อมูลพื้นฐานในการวิจัยต่อไป วิธีในการพัฒนาคือการนำระบบลูกค้าสัมพันธ์มาใช้ภายในบริษัท โดยนำมาพัฒนาใช้ในฝ่ายบริการลูกค้า ฝ่ายขาย ฝ่ายจัดส่ง และฝ่ายวิศวกรรม พร้อมทั้งมีการวัดผลและเก็บข้อมูลหลังการพัฒนาที่ชัดเจน ภายหลังการนำระบบลูกค้าสัมพันธ์มาใช้แล้ว ผลที่ตามมาคือการลดการร้องเรียนลูกค้าลง 25% ลดการจากไปของลูกค้าลง 23% เพิ่มลูกค้าใหม่กว่า 42% โดยในจำนวนนั้นกว่า 40% มาจากระบบลูกค้าสัมพันธ์โดยตรง ลดค่าใช้จ่ายลง 20% เมื่อเปรียบเทียบระหวางก่อนนำระบบลูกค้าสัมพันธ์มาใช้และหลังการนำมาใช้ยิ่งไปกว่านั้นระบบลูกค้าสัมพันธ์ยังช่วยเพิ่มศักยภาพในการแข่งชันของบริษัทในอนาคตด้วย
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2004
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70666
ISBN: 9741763638
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anuchit_ap_front_p.pdf896.71 kBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch1_p.pdf837.83 kBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch2_p.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch3_p.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch4_p.pdf942.51 kBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch5_p.pdf2.58 MBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch6_p.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_ch7_p.pdf683.97 kBAdobe PDFView/Open
Anuchit_ap_back_p.pdf623 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.