Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71626
Title: การศึกษาทักษะการคิดในการเรียนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนสาธิต สังกัดทบวงมหาวิทยาลัย
Other Titles: Study of thinking skill in learning thai language of lower secondary education students of Demonstration Schools under the Jurisdiction of the Ministry of Universtiy Affairs
Authors: สุวิกรม มาประณีต
Advisors: สายใจ อินทรัมพรรย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น
Thai language -- Study and teaching
Junior high school students
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทักษะการคิดในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนสาธิตสังกัดทบวงมหาวิทยาลัย ตัวอย่างประชากรในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนสาธิตสังกัดทบวงมหาวิทยาลัย จำนวน 1,126 คน ซึ่งสุ่มแบบหลายชั้นตอนมาจากโรงเรียน 10 โรงเรียน โรงเรียนละ 3 ห้องเรียน เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1, 2 และ 3 ชั้นละ 1 ห้องเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบวัดทักษะการคิดในการเรียนวิชาภาษาไทยที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ผู้วิจัยนำคะแนนที่ได้มาหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าร้อยละ ของค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้ 1. ทักษะการคิดในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ได้ค่าร้อยละของค่ามัชฌิมเลขคณิตเท่ากับ 65.77 ซึ่งอยู่ในระดับปานกลาง 2. ทักษะการคิดในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1, 2 และ 3 ได้ค่าร้อยละของค่ามัชณิมเลขคณิตเท่ากับ 62.34, 65.84 และ 69.12 ตามลำดับ ซึ่งอยู่ในระดับปานกลาง
Other Abstract: The purpose of this research was to study the thinking skill in learning Thai language of lower secondary education students of demonstration schools under the jurisdiction of the Ministry of University Affairs. The samples were 1,126 lower secondary education students of demonstration schools under the jurisdiction of the Ministry of University Affairs, selected by means of multistage random Sampling from 3 classes from each of 10 schools; one class for each from mthayom 1, 2 and 3 The research instrument constructed by the researcher was the thinking skill in learning Thai language test. The collected data were analysed by means of arithmetic mean, percentage of arithmetic mean score arid standard deviation. The results of this research were as follows : 1. The thinking skill in learning Thai language of lower secondary education students was at the percentage of arithmetic mean score of 65.77 which was evaluated for moderate level. 2. The thinking skill in learning Thai language of mathayom suksa one, two and three students was at the percentage of arithmetic mean score of 62.34, 6 5.84 and 69.12 respectively which was evaluated for moderate level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71626
ISBN: 9746360213
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suvikrom_ma_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และ บทคัดย่อ885.31 kBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_ch1_p.pdfบทที่ 1940.9 kBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_ch2_p.pdfบทที่ 22.54 MBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_ch3_p.pdfบทที่ 3836.08 kBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_ch4_p.pdfบทที่ 4641.22 kBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_ch5_p.pdfบทที่ 5746.51 kBAdobe PDFView/Open
Suvikrom_ma_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.