Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71936
Title: พัฒนาการและแนวโน้มของอุตสาหกรรมสื่อมวลชน : การวิเคราะห์เดอะเนชั่นกรุ๊ป
Other Titles: Development and trends of media industry : an analysis of the Nation Group
Authors: ศศิยา วิจิตรจามรี
Advisors: วิภา อุตมฉันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Vipha.U@Chula.ac.th
Subjects: บริษัท เนชั่น พับลิชชิ่ง กรุ๊ป
หนังสือพิมพ์ -- ไทย
สื่อมวลชน
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อศึกษาถึงพัฒนาการ และทิศทางของอุตสาหกรรมสื่อมวลชนในอนาคต โดยวิเคราะห์ภายในกรอบแนวคิดทาง เศรษฐกิจ สังคม การเมือง และ เทคโนโลยี การวิจัยมุ่ง ศึกษาเฉพาะ เดอะ เนชั่นกรุ๊ป ซึ่งเป็นองค์กรที่ประกอบธุรกิจทางด้านสิ่งพิมพ์ ผลการวิจัยพบว่า เดอะ เนชั่นกรุ๊ป เริ่มด้วยธุรกิจหนังสือพิมพ์ภาษาอังกฤษ จากนั้นได้กระจายธุรกิจ ออกมาหลายด้าน โดยมีปัจจัยภายนอกและภายในสนับสนุนให้การขยายงานเป็นไปอย่างรวดเร็ว ผลที่ เกิดขึ้นเป็นประโยชน์ต่อ เดอะเนชั่นหลายประการ นั่นคือ สามารถนำข้อมูลไปใช้ได้ในสื่อหลายประเภทแบบครบวงจร รายได้เพิ่มขึ้น ความได้เปรียบในเชิงธุรกิจ และภาพลักษณ์ที่ดีอุตสาหกรรมสื่อมวลชนได้ปรับตัวให้สอดคล้องกับบริบทแวดล้อมภายนอก เพื่อให้สามารถอยู่รอดได้ในตลาดเสรี คือ การรวมตัว ทั้งแบบแนวตั้งและแนวนอน การกระจายตัวทางธุรกิจ และการขยายไปสู่ต่างประ เทศ ทั้งหมดนี้ก่อให้เกิดการกระจุกตัวของสื่อมวลชนส่วนแนวโน้มของอุตสาหกรรมหนังสือพิมพ์ในสังคมข่าวสารนั้นจะมีการ เปลี่ยนแปลงในด้านเนื้อหา ซึ่งจะเจาะลึกและเน้นข่าวต่างประเทศมากขึ้น สำหรับในส่วนองค์กรหนังสือพิมพ์ เริ่มมีการให้ความสำคัญต่อการสร้างฐานข้อมูล ขยายบทบาทไปสู่สื่อวิทยุและโทรทัศน์ เกิดความร่วมมือกันระหว่างนานาประเทศ เป็นธุรกิจครบวงจรมากขึ้น นอกเหนือจากนั้น หนังสือพิมพ์มีแนวโน้มจะทั้งสถาบันฝึกอบรมบุคลากร เพื่อรองรับปัญหาการขาดแคลนทรัพยากรบุคคลในอนาคต
Other Abstract: The main objective of this research is to analyze the development and trends of media industry within the framework of changes in economics, politics, and technology of the society. The Nation Group, a media business organization, is selected as a case of the study. Findings indicate that The Nation Group started from English newspaper, business and later has diversified to many related business. Benefits that The Nation Group acquires are same information can. be used in many channels, more advantageous in business, more income and better image in the society. The adaptability of media industry' to suit with outside environment in order to survive in the free market are integration that has vertical integration and horizontal integration, diversification and internationalization. All processes lead to media concentration. As for trends of newspaper industry in information society, the study tends to prove that will change its in contents to be more investigative with more foreign news. Newspaper organization will extend to cycle business: generating its own data base, expanding to radio and television media cooperating with foreign countries. In the last aspect, newspaper organization tends to set up training staff institution to prevent the shortage of human resource.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71936
ISBN: 9746315358
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sasiya_wi_front_p.pdf901.81 kBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch1_p.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch2_p.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch3_p.pdf889.04 kBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch4_p.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch5_p.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_ch6_p.pdf798.61 kBAdobe PDFView/Open
Sasiya_wi_back_p.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.