Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74006
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ประยงศรี พัฒนกิจจำรูญ | - |
dc.contributor.author | ณัฏฐิณี ประเทืองยุคันต์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.coverage.spatial | เชียงราย | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T09:06:25Z | - |
dc.date.available | 2021-06-22T09:06:25Z | - |
dc.date.issued | 2536 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74006 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนครู และครู บรรณารักษ์ ที่มีต่อบทบาทที่ปฏิบัติจริงและบทบาทที่คาดหวัง ในการพัฒนาห้องสมุดโรงเรียนประถมศึกษาของครูบรรณารักษ์ห้องสมุดโรงเรียนประถมศึกษา จังหวัดเชียงราย เพื่อเป็นแนวทางในการวางแผนปรับปรุงและพัฒนาห้องสมุดโรงเรียนประถมศึกษา การวิจัยครั้งนี้ ได้สอบถามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน ครู และครูบรรณารักษ์ จากโรงเรียนประถมศึกษา 91 แห่ง จำนวน 273 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมาจากโรงเรียน 79 แห่ง จำนวน 237 คน คิดเป็นร้อยละ 86.81 ผลการวิจัย พบว่า โดยรวมแล้ว ผู้บริหารโรงเรียน ครู และครูบรรณารักษ์ มีความเห็นตรงกันว่าจากงานทั้งหมด 8 ด้าน ครูบรรณารักษ์มีบทบาทที่ปฏิบัติจริงในงาน 6 ด้าน ระดับปานกลาง และงาน 2 ด้านในระดับน้อย ผลการวิจัยจึงปฏิเสธมุติฐานที่ว่า “ผู้บริหารโรงเรียน และครู มีความคิดเห็นต่อบทบาทที่ปฏิบัติจริง ในการพัฒนาห้องสมุดโรงเรียนของครูบรรณารักษ์ แตกต่างจากความคิดเห็นของครูบรรณารักษ์” นอกจากนี้ ผลการวิจัยยังพบว่า ผู้บริหารโรงเรียน ครู และครูบรรณารักษ์ มีความคาดหวังว่าครูบรรณารักษ์ควรปฏิบัติงานทุกด้านในระดับมากตรงกัน และมีความเห็นตรงกันว่า บทบาทด้านการบริหารงานห้องสมุด เป็นบทบาทที่มีความสำคัญที่สุดในการพัฒนาห้องสมุดโรงเรียนประถมศึกษาของครูบรรณารักษ์ ซึ่งผลการวิจัยในส่วนนี้สอดคล้องกับสมมุติฐานอีกข้อหนึ่งที่กำหนดไว้ | - |
dc.description.abstractalternative | The main purpose of this research is to study and compare opinions of the administrators, teachers and teacher-librarians on the actual and expected role of teacher-librarians in developing Chiang Rai primary school libraries. The research results will be a guide for those teacher-librarians wanting to improve and develop primary school libraries. The research was conducted by distributing questionnaires to 273 the administrators, teachers and teacher-librarians from 91 primary schools, of which 237 questionnaires from 79 primary schools which amount to 86.81 percent, were returned. The research results are as follow; most of the administrators, teachers and teacher-librarians agreed that teacher-librarian’s actual role in developing Chiang Rai primary school libraries is mostly at the moderate level which includes 6 tasks from all 8 tasks, whereas the remaining 2 tasks are low level. So the research result invalidates the hypothesis that “The administrators and teacher’s opinions of the teacher-librarian’s actual role in developing Primary school libraries are different from the teacher-librarians’ opinion.” On top of this, the research result shows that the administrators, teachers and teacher-librarians expected the teacher-librarians to perform the role in all tasks at the high level and agreed that the library’s administrative aspect is the most important role of teacher-librarians in developing the primary school libraries. This research is consistent with the other hypothesis. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ครูบรรณารักษ์ -- บทบาท | en_US |
dc.subject | ผู้บริหารโรงเรียน -- ทัศนคติ | en_US |
dc.subject | ครูประถมศึกษา -- ทัศนคติ | en_US |
dc.subject | ความคาดหวัง (จิตวิทยา) | en_US |
dc.subject | ห้องสมุดโรงเรียน -- ไทย -- เชียงราย | en_US |
dc.title | บทบาทของครูบรรณารักษ์ในการพัฒนาห้องสมุดโรงเรียนประถมศึกษา จังหวัดเชียงราย | en_US |
dc.title.alternative | Teacher-librarian's role in developing Chiang Rai primary school libraries | - |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | อักษรศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | บรรณารักษศาสตร์และสารนิเทศศาสตร์ | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nattinee_pr_front_p.pdf | 957.63 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_ch1_p.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_ch2_p.pdf | 2.2 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_ch3_p.pdf | 815.97 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_ch4_p.pdf | 4.56 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_ch5_p.pdf | 2.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Nattinee_pr_back_p.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.