Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74259
Title: | ความสัมพันธ์ระหว่างการเข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตร วิชาภาษาไทยกับผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 |
Other Titles: | Relationship between Thai Language co-curricular activity participation and learning actievement of upper secondary school students, educational region five |
Authors: | สุวรรณา ตั้งทีฆะรักษ์ |
Advisors: | สุจริต เพียรชอบ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | กิจกรรมเสริมหลักสูตร ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) Thai language -- Study and teaching (Secondary) Academic achievement |
Issue Date: | 2533 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทย กับผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 จำนวน 450 คน ซึ่งได้จากวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมีอที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามการเข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทย ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง มีค่าความเที่ยง 0.96 และขอคัดลอกคะแนนผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียน ซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างประชากร นำข้อมูลที่เก็บ รวบรวมมาวิเคราะห์โดยการคำนวณหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าลัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 เข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทยน้อย 2. การเข้าร่วมกิจกรรมเสริมหลักสูตรวิชาภาษาไทยกับผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เขตการศึกษา 5 มีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ 0.6401 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study Thai co-curricular activity participation of the upper secondary school students in educational region five and to study the relationship between Thai co-curricular activity. participation and achievement in learning Thai subject of upper secondary school students in educational region five. The sample consisted of 450 students, stratified random sampling from the upper secondary school students in educational region five. The research instrument was the questionnaire concerning Thai co-curricular activity participation which was constructed by the researcher. The reliability of this instrument was 0.96. The researcher then asked for Thai subject achievement scores of the sample students. The obtained data were analyzed by means of percentage, arithmetic means, standard deviation and Pearson's product moment correlation coefficient. The research findings were as follows: 1. The upper secondary school students participated in Thai language co-curricular activity at the low level. 2. The correlation coefficient between Thai co-curricular activity participation and achievement in learning Thai subject of upper secondary school students, educational region five was 0.6401 at the 0.01 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสอนภาษาไทย |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74259 |
ISBN: | 9745774413 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suwanna_ta_front_p.pdf | 908.25 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_ch1_p.pdf | 843.75 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_ch2_p.pdf | 1.84 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_ch3_p.pdf | 839.39 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_ch4_p.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_ch5_p.pdf | 991.58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwanna_ta_back_p.pdf | 1.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.