Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75030
Title: บทบาทของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง ของนักศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับที่ 5 ตามการรับรู้ของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่ในโรงเรียนผู้ใหญ่กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general education level five as perceived by Thai language teachers and adult students in adult schools, Bangkok metropolis
Authors: ศิริวรรณ ตันติกุล
Advisors: รัตนา พุ่มไพศาล
วรรณา ปูรณโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Ratana.P@chula.ac.th
ไม่มีข้อมูล
Subjects: ครูภาษาไทย
การศึกษาอิสระ
การศึกษาด้วยตนเอง
Independent study
Self-culture
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักศึกษา ผู้ใหญ่ เกี่ยวกับบทบาทของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองของนักศึกษาผู้ใหญ่สาย สามัญระดับที่ 5 ตามการรับรู้ของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่ในด้านต่าง ๆ ดังนี้ การให้นักศึกษาเห็น คุณค่าและความสำคัญของการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การให้นักศึกษามีความรู้ความเข้าใจวิธีการศึกษา ค้นคว้าด้วยตนเอง การเสนอแหล่งวิทยาการในการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การจัดกิจกรรมการเรียนการ สอนเพื่อส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง การร่วมมือกับวิทยากรในโรงเรียนและในชุมชนที่ช่วยส่งเสริม ให้นักศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง ผลการวิจัยพบว่า เมื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่เกี่ยวกับบทบาท ของครูภาษาไทยในการส่งเสริมการศึกษาค้นคว้าด้วยตนเองของนักศึกษาผู้ใหญ่สายสามัญระดับที่ 5 ในด้าน ต่าง ๆ 5 ด้าน พบว่าครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ทุกขอใน 3 ด้าน (ด้านที่ 1, 3 และ 5) ในด้านที่ 2 ครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นไม่ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 จำนวน 6 ขอ ยกเว้นข้อ 3 และ 8 โดยครูภาษาไทยและนักศึกษา ผู้ใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในด้านที่ 4 ครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มี ความคิดเห็นไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 จำนวน 14 ข้อ ยกเว้นข้อ 1, 12, 15 และ 18 โดยครูภาษาไทยและนักศึกษาผู้ใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: Purposes of research : To study and compare with opinions of the Thai language teachers and adult students owing to the roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general education level 5 as perceived by Thai language teachers and adult students in the following aspects: Promoting students in knowing the value and importance of self-study. Promoting students to have knowledge and understanding in self-study. Introducing educational resources in self-study. To arrange the instructional activities in promoting self-study. Cooperating with human resources in schools and communities that helped the students to promoting self-study. It was found that the opinions of Thai language teachers and adult students owing to the roles of Thai language teachers in promoting self-study of adult students in general educaiton level 5 in different 5 aspects. It appeared that the opinions of Thai language teachers and adult students were not significantly different at the .05 level in every items of the three aspects (1, 3 and 5). In the second aspect there were not significantly different at the .05 level for a member of 6 items, except 3 and 8, there were significantly different at the .05 level. To the aspect 4, Thai language teachers and adult students were not significantly different at the .05 level for a member of 14 items, except items 1, 12, 15 and 18, there were significantly different at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษานอกระบบโรงเรียน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/75030
ISBN: 9745690813
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siriwarn_ta_front_p.pdf915.71 kBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_ch1_p.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_ch2_p.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_ch3_p.pdf891.72 kBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_ch4_p.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_ch5_p.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Siriwarn_ta_back_p.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.