Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76601
Title: | แนวปฏิบัติที่ดีในการขุดลอกร่องน้ำชายฝั่งทะเลของประเทศไทย |
Other Titles: | Best practice of coastal channel dredging in Thailand |
Authors: | สุวิจักขณ์ ณ บางช้าง |
Advisors: | อัจฉราภรณ์ เปี่ยมสมบูรณ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | ชายฝั่ง -- ไทย การจัดการเขตชายฝั่ง การป้องกันชายฝั่ง (ชลศาสตร์) -- ไทย Coasts -- Thailand Coastal zone management Shore protection -- Thailand |
Issue Date: | 2563 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการขุดลอกร่องน้ำชายฝั่งทะเลของประเทศไทยเปรียบเทียบกับพิธีสารลอนดอน 1996 ขององค์การทางทะเลระหว่างประเทศที่มีผลใช้บังคับในปี ค.ศ. 2006 และการดำเนินงานในประเทศอื่นอีก 3 ประเทศ คือ ประเทศออสเตรเลีย ประเทศฟิลิปปินส์ และประเทศสิงคโปร์ เพื่อนำเสนอแนวทางการขุดลอกร่องน้ำของประเทศไทยที่มีความเป็นมาตรฐานสากลและเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม สำหรับประเทศไทยมีการขุดลอกร่องน้ำชายฝั่งทะเลโดยกรมเจ้าท่าเป็นประจำทุกปี โดยการขุดลอกร่องน้ำนั้นมีขั้นตอนที่สำคัญ คือ การขุดลอกร่องน้ำและการขนย้ายวัสดุขุดลอก ซึ่งทั้งสองขั้นตอนนี้อาจก่อให้เกิดผลกระทบต่อสุขภาพของมนุษย์และสิ่งแวดล้อมทางทะเล ผลการศึกษาแสดงว่าแนวทางในการปฏิบัติตามพิธีสารลอนดอน 1996 และในประเทศกรณีศึกษาทั้ง 3 ประเทศ มีขั้นตอนการประเมินวัสดุก่อนที่จะมีการทิ้งเทเพื่อลดผลกระทบต่อสุขภาพของมนุษย์และสิ่งแวดล้อมทางทะเลรวมทั้งสิ้นแปดขั้นตอน ในปัจจุบันประเทศไทยยังไม่ได้เข้าร่วมเป็นภาคีพิธีสารลอนดอน 1996 แต่ประเทศไทยสามารถนำแนวทางการประเมินวัสดุตามพิธีสารลอนดอน 1996 มาเป็นแนวทางปฏิบัติการขุดลอกร่องน้ำชายฝั่งทะเล เพื่อเป็นการลดและป้องกันผลกระทบที่อาจเกิดขึ้น ทั้งนี้ในการดำเนินการอาจมีค่าใช้จ่ายเพิ่มมากขึ้นแต่จะทำให้ประเทศไทยมีการพัฒนาอย่างยั่งยืน |
Other Abstract: | This research aims to study Thailand's coastal dredging process in comparison with both London Protocol 1996 of the International Maritime Organization which enforced in 2006 and three other countries including Australia, Philippines and Singapore. The purpose is to present the solution for Thailand's coastal dredging process. In Thailand, the coastal dredging is operated by the Marine Department every year, this includes dredging and moving the dredging material. These steps may cause impacts on human health and the marine environment. The research showed that there are 8 steps in the London Protocol 1996 with the steps of materials examination before dumping to reduce the impact on human health and marine environment. At present, Thailand is not a party of the London Protocol 1996 but Thailand can apply the London Protocol 1996 as a guideline for coastal dredging in order to reduce and prevent potential environmental impacts. The addition operation processes suggested may increase operation cost but this will contribute to good practice in coastal dredging as well as sustainable development in Thailand. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2563 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การบริหารกิจการทางทะเล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76601 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.564 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2020.564 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6280107820.pdf | 3.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.