Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80034
Title: การประเมินประสิทธิภาพของระบบการรังวัดสัญญาณดาวเทียมแบบจลน์ในทันทีโดยอาศัยโครงข่าย 4 วิธีในเวลาเดียวกัน สำหรับการใช้งานที่มีความแม่นยำสูง
Other Titles: Simultaneously performance assessment of four different network-based GNSS real-time kinematic methods for high precision applications
Authors: ชญานนท์ เหล่านิพนธ์
Advisors: เฉลิมชนม์ สถิระพจน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Issue Date: 2564
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ปัจจุบันการรังวัดสัญญาณดาวเทียมแบบจลน์ในทันที (Real-Time Kinematic: RTK) เป็นวิธีที่นิยมใช้เนื่องจากมีข้อดีในเรื่องของเวลาการรังวัดที่รวดเร็ว ประมวลผลค่าพิกัดได้ในทันที ต่อมามีการพัฒนาเป็นการรังวัดสัญญาณดาวเทียมแบบจลน์ในทันทีโดยอาศัยโครงข่าย (Network-based Real-Time Kinematic: NRTK) โดยมีวิธีการรังวัดที่นิยมอยู่ 4 ระบบ ได้แก่ การรังวัดแบบ Virtual Reference Station (VRS) การรังวัดแบบ Fläechen-Korrectur Parameters (FKP) การรังวัดแบบ Master-Auxiliary Concept (MAC) และการรังวัดแบบ Individualized MAC (I-MAC) โดยใช้โครงข่ายสถานีรังวัดสัญญาณดาวเทียม GNSS อ้างอิงแบบต่อเนื่อง (GNSS Continuously Operating Reference Station Network: GNSS CORS Network) ของกรมแผนที่ทหาร งานวิจัยนี้ได้จัดทำเครื่องมือ GNSS Splitter มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบประสิทธิภาพการรังวัดทั้ง 4 ระบบในเวลาเดียวกันใน 2 กรณี คือในพื้นที่โล่ง และพื้นที่ที่มีสิ่งกีดขวาง จากการศึกษาวิจัยพบว่ากรณีพื้นที่โล่ง จำนวน GNSS Fixed Solution ระบบ VRS, I-MAC ไม่ต่ำกว่า 95% ของจำนวนทั้งหมด ระบบ MAC, FKP จำนวน GNSS Fixed Solution ไม่ต่ำกว่า 75% ส่วนกรณีพื้นที่ที่มีสิ่งกีดขวาง ระบบ VRS, I-MAC และ MAC มีจำนวน GNSS Fixed Solution ไม่ต่ำกว่า 50% ระบบ FKP มีจำนวน GNSS Fixed Solution ต่ำกว่า 50% ในส่วนค่าความถูกต้องค่าพิกัดทางราบเมื่อเทียบกับการรังวัดสัญญาณดาวเทียมแบบสถิต ในกรณีพื้นที่โล่งทั้ง 4 ระบบ ให้ค่า RMSE ที่ต่ำกว่า 5 ซม. ในกรณีพื้นที่ที่มีสิ่งกีดขวางทั้ง ระบบ VRS และ I-MAC ให้ค่า RMSE ต่ำกว่า 8 ซม. และ ระบบ FKP และ MAC ให้ค่า RMSE ต่ำกว่า 30 ซม.
Other Abstract: Global Navigation Satellite System (GNSS) realtime kinematic (RTK) positioning is applied to determine users’ positions at the accuracy of a centimetre level providing that carrier-phase ambiguities can be resolved to their integer values. Differential atmospheric errors can only be neglected for distances at a certain extent. The network-based RTK (NRTK) resolves differential atmospheric errors and orbit errors from GNSS observations of a network of reference stations before sending the computed corrections to requested users. These coefficients of correction models are explicitly determined based upon network observations on common ambiguity level and coefficient of correction models; namely, Virtual Reference Station (VRS) observations, Flächen-Korrektur Parameters (FKP) standing for area correction parameters, Master-Auxiliary Concept (MAC) and Individualised-MAC (I-MAC). This study aims to evaluate performances of four main correction models from a reference station network in Thailand principally structured by the Royal Thai Survey Department. In this experiment, an identical antenna is used whiles four receivers are observed in order to determine and evaluate performances concurrently. Obstacles are constantly a challenge in GNSS observations; hence, it is included in this positioning estimations. It is found that, in the observed area without obstacles, percentage of fixed solutions is higher than 95% when VRS and I-MAC correction models are applied and greater than 75% with MAC and FKP. With obstacles, success rate percentage of fixed ambiguities using FKP is better than 50% while other models are less than 50%. The horizontal positioning accuracy is better than 5 centimetres in unobstructed conditions. With obstacles, the horizontal positioning accuracy is better than 8 centimetres when VRS and I-MAC correction models and better than 30 centimetres with MAC and FKP.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2564
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมสำรวจ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/80034
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.967
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2021.967
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6170501321.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.