Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9284
Title: | ผลของการสอนวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
Other Titles: | The effect of teaching science based on constructivist approach on science learning achievement of prathom suksa five students |
Authors: | สุกัญญา กตัญญู |
Advisors: | วรสุดา บุญยไวโรจน์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | Vorasuda.B@chula.ac.th |
Subjects: | วิทยาศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทฤษฎีสรรคนิยม |
Issue Date: | 2542 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ตัวอย่างประชากรคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ของโรงเรียนวัดสระบัว สังกัดกรุงเทพมหานครจำนวน 50 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 25 คน กลุ่มควบคุม จำนวน 25 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ซึ่งประกอบด้วย แบบทดสอบภาคความรู้ทางวิทยาศาสตร์ และแบบทดสอบภาคปฏิบัติ ระยะเวลาที่ใช้ในการทดลอง 8 สัปดาห์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหา ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า หลังการทดลองนักเรียนที่ได้รับการสอนตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์สูงกว่านักเรียนที่ได้รับการสอนตามปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the effect of teaching science based on constructivist approach on science learning achievement of prathom suksa five students. The subjects were 50 parthom suksa five students from Wat Srabua school under the jurisdiction of Bangkok Metropolitan Administration, consisting of 25 students in the experimental group and 25 students in the control group. The research instruments were science knowledge test and science process skill test. The experimental duration was 8 weeks. Data were analyzed by using mean, standard deviation, and t-test. The result was found that after the experiment, the students taught by the constructivist approach had higher science learning achievement than those of students taught by the contemporary method at 0.5 level of significance |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9284 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.1999.454 |
ISBN: | 9743340025 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.1999.454 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sukanya_Ka_front.pdf | 742.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_ch1.pdf | 799.69 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_ch2.pdf | 1.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_ch3.pdf | 829.25 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_ch4.pdf | 709.77 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_ch5.pdf | 722.31 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sukanya_Ka_back.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.