Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9801
Title: ผลของการสอนเขียนโดยใช้เทคนิคระดมสมองและผังความคิด ที่มีต่อความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5
Other Titles: Effects of teachng writing by using brainstorming and mind mapping teachiques on creative writing of prathom suksa five students
Authors: จุติมา นาควรรณ
Advisors: จีระพันธุ์ พูลพัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Cheerapan.B@Chula.ac.th
Subjects: การเขียน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
การสอนเขียน (ประถมศึกษา)
การเขียนเชิงสร้างสรรค์
การระดมสมอง
แผนผังทางปัญญา
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาผลของการสอนเขียนโดยใช้เทคนิคระดมสมองและผังความคิด ที่มีต่อความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ปีการศึกษา 2544 โรงเรียนวัดท่ายาง สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดนครศรีธรรมราช จำนวน 2 กลุ่ม กลุ่มละ 35 คนได้จากการสุ่มอย่างง่าย กลุ่มทดลองได้รับการสอนโดยใช้เทคนิคระดมสมองและผังความคิด กลุ่มควบคุมได้รับการสอนตามปกติ ผู้วิจัยสอนตามแผนการสอนที่สร้างขึ้นทั้ง 2 กลุ่ม ใช้เวลา 12 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบทดสอบความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนเกี่ยวกับกิจกรรมการเรียนการสอน แบบบันทึกการเรียนรู้ของตนเองเกี่ยวกับการเรียนของนักเรียน ก่อนและหลังการทดลองตัวอย่างประชากรทำแบบสอบความสามารถ ในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ข้อมูลที่ได้จากการดำเนินการวิจัยนำมาวิเคราะห์โดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. คะแนนความสามารถในการเขียนเชิงสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการสอนโดยใช้เทคนิคระดมสมอง และผังความคิดสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการสอนตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ระดับความคิดเห็นของนักเรียนกลุ่มทดลองเกี่ยวกับ กิจกรรมการเรียนการสอนโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด 3. ระดับความคิดเห็นของนักเรียนกลุ่มทดลองเกี่ยวกับ การเรียนรู้ของตนเองโดยภาพรวมของแต่ละด้านอยู่ในระดับมาก
Other Abstract: To study the effects of teaching writing by using brainstorming and mind mapping techniques on creative writing ability of prathom suksa five students. The samples of this study included 70 students of prathom suksa five, academic year 2001, in Watthayang school, Nakornsritammarat. They were simple random sampling and divided into two groups, 35 students each. The experimental group was provided brainstroming and mind mapping techniques while the control group by conventional method. Both groups were taught according to 12 week/lesson plans constructed by the researcher. In this study, there were 3 instruments. The first one was the test of the ability in creative writing, the second was the students' questionnaire and the last one was the students' self-record. The subjects were pre-and post tested by the same creative writing teacher-made tests. The data of this study were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation and t-test. The findings indicated that : 1. The score on creative writing of prathom suksa five students being provided brainstroming and mind mapping techniques was higher than that of the students taught by conventional method at the .05 level of significance. 2. The level of opinions of the experimental group being provided activities was the highest. 3. The level of opinions of the experimental group of self-learning were high on each
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9801
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.568
ISBN: 9740306721
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2001.568
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jutima.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.