Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10284
Title: | การศึกษาบทบาทของแม่ชีในพุทธศาสนาในการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียน |
Other Titles: | A study of Buddhist Nun's roles in enhancing students ethics |
Authors: | คำพลอย โพธิ์ทอง |
Advisors: | ทิพวรรณ เลขะวณิช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | มูลนิธิสถาบันแม่ชีไทย ชี ศีลธรรมจรรยา -- การศึกษาและการสอน |
Issue Date: | 2542 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาและเปรียบเทียบบทบาทและปัญหาของแม่ชีในพุทธศาสนาในการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียน ตามบทบาททั้ง 4 ด้านคือ ด้านการอบรมสั่งสอนเกี่ยวกับจริยธรรม ด้านการสนับสนุนกิจกรรมทางจริยธรรม ด้านการให้คำแนะนำปรึกษาทางจริยธรรม และด้านการเป็นสื่อกลางระหว่างโรงเรียนกับชุมชน โดยจำแนกตามตัวแปรสถานที่พำนัก อายุ ระยะเวลาในการบวช ระดับการศึกษาทางโลก และระดับการศึกษาทางธรรม กลุ่มตัวอย่างคือ แม่ชีในเขตภาคกลาง จำนวน 343 คน จากการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง จากประชากร 4,515 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบไคสแควร์ สถิติทดสอบที (t-test) และค่าเอฟ (f-test) ผลการวิจัยพบว่า ในภาพรวมแม่ชีส่วนใหญ่ไม่ค่อยมีบทบาททั้ง 4 ด้าน (49.59%) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการอบรมสั่งสอนเกี่ยวกับจริยธรรม แม่ชีส่วนมากเคยเข้าร่วมโครงการบวชธรรมจาริณีหรือบวชสามเณรภาคฤดูร้อน ด้านการสนับสนุนกิจกรรมทางจริยธรรม แม่ชีส่วนมากร่วมจัดงานในวันเข้าพรรษากับคณะครูและนักเรียน โดยสนับสนุนในเรื่องอุปกรณ์และสถานที่จัด ด้านการให้คำแนะนำปรึกษาทางจริยธรรม แม่ชีส่วนมากให้คำปรึกษาในเรื่องความกตัญญู และด้านการสื่อกลางระหว่างโรงเรียนกับชุมชน แม่ชีส่วนมากชักชวนคนที่มาทำบุญให้เข้าร่วมกิจกรรมทางจริยธรรมที่ทั้งวัดและโรงเรียนร่วมกันจัด แม่ชีมีปัญหาในการปฏิบัติบทบาทในการส่งเสริมจริยธรรมแก่นักเรียน ในภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับปานกลาง พบว่า แม่ชีที่มีสถานที่พำนัก อายุ ระยะเวลาในการบวช ระดับการศึกษาทางโลก และระดับทางการศึกษาธรรมต่างกันมีการกระจายของความถี่ในบทบาทการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียน ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และพบว่า แม่ชีที่มีระยะเวลาในการบวช และระดับการศึกษาทางโลกต่างกัน มีปัญหาในการส่งเสริมจริยธรรมของนักเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | Studies and compares Buddhist Nun's roles and problems in enhancing students ethics within 4 areas: teaching, supporting activities, providing advice on ethics and being medium between school and community. The variables were place of residence, age period of ordainance, level of worldly education and level of Dharma education. Purposive sampling technique was applied to select 343 Buddhist nuns in the central region from the population of 4,515 nuns. The researcher's developed questionnaire and structured interview were used. Frequency distribution, Percentage, Means, Standard Deviation, Chi-square, t-test and F-test were used in the data analysis. The findings were: In general, the majority of the Buddhist nuns performed their roles at the low level (46.59%). When considering in details, it was found that in teaching role: most of them participated in Buddhist Thammajarini and Summer Novice ordination project; in supporting activities on ethics: most of them cooperated with teachers and students organizing Khaophansa Day (Buddhist Lent) by supporting materials and places; in giving advice: most of them gave advice on gratitude, and in being medium between school and community: most of them asked the people to participate in the activities organized by both the temples and the schools. The overall problems of Buddhist nuns in enhancing students ethics were at the moderate level. The result of the comparison differentiated by place of residence, age, period of nun ordainance, level of worldly education, and level of Dharma education showed no statistically significant difference at the .05 level. But the result of the comparison differentiated by period of nun ordainance and level of worldly education showed statistically significant difference at the .05 level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | พื้นฐานการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10284 |
ISBN: | 9743331093 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kamploy_Ph_front.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_ch1.pdf | 1.39 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_ch2.pdf | 3.58 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_ch3.pdf | 1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_ch4.pdf | 6.76 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_ch5.pdf | 2.11 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Kamploy_Ph_back.pdf | 2.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.