Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21837
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อุมา สุคนธมาน | - |
dc.contributor.author | ยาใจ จุลพงษ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาีลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-08-28T07:27:10Z | - |
dc.date.available | 2012-08-28T07:27:10Z | - |
dc.date.issued | 2524 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21837 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524 | en |
dc.description.abstract | ความมุ่งหมายของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาประเภทของการอบรมเลี้ยงดูและระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรม ของนักเรียนชั้นประถมปีที่ 3 ในจังหวัดอุดรธานี 2. เพื่อเปรียบเทียบระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมของนักเรียนชั้นประถมปีที่ 3 ในจังหวัดอุดรธานีที่ได้การอบรมเลี้ยงดูต่างกัน 3. เพื่อเปรียบเทียบระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมของนักเรียนชายและ นักเรียนหญิง ชั้นประถมปีที่ 3 ในจังหวัดอุดรธานีที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบเดียวกัน วิธีดำเนินการวิจัย 1.สัมภาษณ์ตัวอย่างประชากร เพื่อแยกออกเป็นกลุ่มตามประเภทของการอบรมเลี้ยงดูคือการอบรมเลี้ยงดูแบบประชาธิปไตย แบบเข้มงวดกวดขันและแบบปล่อยปละละเลยแล้วจึงทดสอบระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรม 2. เปรียบเทียบระดับการใช้จริยธรรมของการอบรมเลี้ยงดูทั้ง 3 แบบ โดยการทดสอบค่าเอฟ (F-test) 3. เปรียบเทียบระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมระหว่างนักเรียนชายและนักเรียนหญิงที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบเดียวกันโดยการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย 1. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูต่างกันมีระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 โดยนักเรียนที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบประชาธิปไตยและแบบเข้มงวดกวดขัน มีระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมสูงกว่านักเรียนที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบปล่อยปละละเลย ส่วนนักเรียนที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบประชาธิปไตยและแบบเข้มงวดกวดขันมีระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมไม่แตกต่างกัน 2. นักเรียนชายและนักเรียนหญิงที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบเดียวกัน มีระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรมไม่แตกต่างกัน | - |
dc.description.abstractalternative | Purposes : 1. To study types of child rearing practices and their levels in using moral reasoning of Prathom three students in Udon Thani province. 2. To compare the levels in using moral reasoning of different Types of child rearing practices of Prathom three students in Udon Thani province. 3. To compare the levels in using moral reasoning between male and female students from the same Type of child rearing practice of Prathom three students in Udon Thani province. Research Procedures 1. Interview the selected sample in or.der to classify three of child rearing practices namely, Democratic type, Autocratic type and Laissez faire Type. Then, test the levels in using moral reasoning of the sample. 2. Compare the levels in using moral reasoning of three types of child rearing practices by using F-test. 3. Compare the levels in using moral reasoning between male and female students under the same type of child rearing practice by using t-test. Major Findings : 1. Significant differences were found at .05 level from The levels in using moral reasoning among Prathom three students who were reared under different types of child rearing practices. Students from Democratic and Autocratic child rearing practices gained higher mean (x ̅) from the levels in using moral reasoning than students from Laissez faire child rearing practice. As for students from Democratic and Autocratic child rearing practices, they obtianed same range of mean (x ̅) from the levels in using moral reasoning. 2. No significant differences were found from the levels in using moral reasoning between male and female students who were reared under the same type of child rearing practice. | - |
dc.format.extent | 530063 bytes | - |
dc.format.extent | 588184 bytes | - |
dc.format.extent | 1314967 bytes | - |
dc.format.extent | 509191 bytes | - |
dc.format.extent | 646776 bytes | - |
dc.format.extent | 738091 bytes | - |
dc.format.extent | 1241433 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | นักเรียนประถมศึกษา | - |
dc.subject | เด็ก -- การเลี้ยงดู | - |
dc.subject | การอ้างเหตุผล | - |
dc.subject | จริยธรรม | - |
dc.subject | Child rearing | - |
dc.subject | Reasoning | - |
dc.title | ประเภทของการอบรมเลี้ยงดูตามการรับรู้ กับระดับการใช้เหตุผลเชิงจริยธรรม ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่สาม ในจังหวัดอุดรธานี | en |
dc.title.alternative | Types of child rearing practices as perceived by prathom three students in Udon Thai province and their levels in using moral reasoning | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ประถมศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
yajai_ju_front.pdf | 517.64 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_ch1.pdf | 574.4 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_ch2.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_ch3.pdf | 497.26 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_ch4.pdf | 631.62 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_ch5.pdf | 720.79 kB | Adobe PDF | View/Open | |
yajai_ju_back.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.